בשכונה שלנו מורגשים דרך קבע משבים רעננים, נקיים וראויים של אג'נדה ירוקה ואקולוגית מודעת לעצמה ולסביבה. בביה"ס ממחזרים בקבוקים, גלילים, עיתונים וקרטונים למיניהם, אוספים את מי המזגנים להשקיית החצר, שומרים את כל השאריות מארוחת עשר לשרקנים ולחולדה הלבנה בפינת החי, משקיעים בגינת ירק ותבלינים ואפילו ויתרו על מסורת ארוכת שנים של הפרחה קולקטיבית של מאות בלוני הליום בטקס סוף השנה החגיגי.
גם בגן ממחזרים במרץ, מביאים מכלים ישנים של מגוון מוצרים לטובת המכולת, פינת הרופא והמטבח של הבובות, מציירים על דפים משומשים ממשרדי ההורים, שותלים ומטפחים גינה מפוארת שנשתלה ברובה במיכלים, צעצועים ישנים ועציצים שנאספו בבתי הילדים ומכינים סלט טרי של צנוניות, קולורבי, גזר וחסה כיאה למשק אוטרקי בהתהוות. ואז מגיע ל"ג בעומר, טורף את כל הקלפים הירוקים ועוטף את השכונה בעננת עשן ופיח והמון גיצים שחורים של זיהום אוויר.

השנה החליט ועד ההורים המרכזי של ביה"ס לעשות מעשה ולהכריז על חגיגות ל"ג בעומר בית ספריות תוך הפחתה משמעותית של כמות המדורות והרחקתן מלב השכונה לאזור מבודד ומרוחק מנקודות יישוב. וכך מצאנו את עצמנו ארוזים במכונית בשעת ערב מוקדמת ועומדים בפקק אימתני ביציאה מהשכונה. כל המסורות הנלוות לל"ג בעומר: איסוף קדחתני של עצים בעגלות שהושאלו-בעצימת-עין מהסופר, עריכת משמרות ליד הנקודה שבה תתקיים המדורה, הליכה משפחתית נעימה ברגל, תוך מפגש נדיר של שכנים ומכרים ובילוי בצליית מרשמלו ותפוחי אדמה עד השעות הקטנות, הרבה אחרי שההורים התיאשו והלכו כבר להתקלח, לא התקיימו בשל הקונספט האקולוגי החדש. במקומן נאספו כל דיירי השכונה במגרש גדול, שרק מעט מאוד מקום נשאר בו למדורות אחרי שחנו כל המכוניות, שזיהמו את האוויר כל הדרך בפקקים. להבות כל המדורות כמעט שהתחברו זו לזו מרוב צפיפות ואיימו לחנוק את כל מי שסביבם. מוסיקה נחותה וקולנית בקעה ממערכת הגברה יקרה ומיותרת. הילדים שהתלוננו על שנכפה עליהם לחגוג יחד עם יריביהם מהכיתה המקבילה, פרשו במהרה לגורי מדורות שהקימו בשולי מדורת האם וחזרו גם לחלוקה הטבעית של בנים ובנות, כיאה לטרום-מתבגרים. הנסיכה שלי השתעלה ובכתה חלופות נוכח הפיח שתקף את ראותיה הקטנות והרגישות. האיש הדליק סיגריה בנסיון להחזיר את ריאותיו לנשימה סדירה. הסאלוקית תרמה את חלקה לסביבה בדמות ערימה חומה וריחנית שהונחתה אחר כבוד ממש לרגליה של יעל המנהלת ופרשה לנוח על מחצלת שמבחינתה נפרסה במיוחד בשבילה, כי גם היא כידוע חלק מהחי והצומח וראוי שתישאר נקיה.

היה לא קל. וגם לא ממש אקולוגי. שטפנו הכל במקלחת חמה וחסכונית במידה והלכנו לישון צרודים ומשתעלים. למחרת, בביקור שיגרתי אצל הירקן, שמחתי לעשות מעשה ירוק משלי. רכשתי קופסה מלאה בתרמילי שעועית ירוקה ופריכה ורצתי הביתה להכין מהם אוסף של סלטים עדינים, נקיים ואקולוגיים מאוד.


איך קונים שעועית ירוקה?

לשעועית ירוקה יש טעם עדין ומתקתק והיא קראנצ'ית וקריספית מאוד. זה בתנאי כמובן שבוחרים אותה טריה וצעירה מאוד ולא רוצחים אותה בבישול.

איך יודעים שהשעועית אכן טריה וצעירה? קודם כל הצבע שלה צריך להיות ירוק בהיר, חי, חזק, כזה שמזכיר שדה אחרי הגשם. התרמיל צריך להיות  מוצק ולא רופס, כזה שנשבר בקלות ומשמיע קול קטן וחד בנקודת השבירה. אם נוגסים בתרמיל הלא מבושל הוא נשבר ומתפצפץ בפה, חורק בטריותו בין השיניים ואין בו סיבים שקשה ללעוס.


איך מבשלים שעועית ירוקה?

ממלאים סיר גדול במים, מכסים ומביאים לרתיחה חזקה. בינתיים קוטמים את הקצוות של השעועית בצד שהיה מחובר לענף ומשאירים בשלמותו את הצד השפיצי. כשהמים רותחים, זורקים לסיר חופן של מלח גס, כמו שעושים עם פסטה. מכניסים את תרמילי השעועית לסיר, מכסים ומבשלים 3-4 דקות, תלוי בגודל שלהם. בינתיים ממלאים קערה גדולה בקוביות קרח עד חצי גובהה ויוצקים עליהן מים קרים.

אחרי 3 דקות טועמים תרמיל אחד. השעועית צריכה להיות מבושלת, צבעה ירוק עז אבל מרקמה נגיס (אל-דנטה) ולא רך וסמרטוטי. מסננים את תרמילי השעועית המבושלים ומעבירים מיד אל מי הקרח. זה עוצר את תהליך הבישול של השעועית, שנמשך כל עוד היא חמה, ושומר על מרקמה המושלם וצבעה הירוק. משאירים את השעועית במי הקרח עד שהיא קרה לחלוטין, 2-3 דקות.

מסננים את השעועית מתוך מי הקרח ומניחים להתיבש בשכבה אחת על גבי נייר סופג או מגבת מטבח נקיה. בינתיים מכינים את הרוטב.


שעועית ירוקה עם סויה, לימון וג'ינג'ר


לרוטב
(מספיק ל-250 גרם שעועית. לכמות גדולה יותר הכפילו בהתאמה):

2 כפות סויה (עדיף קיקומן יפני)

1 כף מיץ לימון סחוט טרי

קורט נדיב של סוכר

1 כף שמן שומשום

1 ס"מ שורש ג'ינג'ר טרי מקולף ומגורר בפומפיה דקה מאוד

מכינים את הסלט:

חותכים את תרמילי השעועית המבושלים בחתכים אלכסוניים, למקטעים באורך 3 ס"מ בערך (אין חשיבות לדיוק באורך החיתוך, ככה נראה לי הכי יפה ונוח לאכילה אבל תרגישו חופשי לאלתר כרצונכם).

מערבבים היטב את כל מרכיבי הרוטב בקערית ויוצקים על גבי השעועית החתוכה. מערבבים לכיסוי אחיד ברוטב ומגישים כתוספת לבשר או דגים או כארוחה קלה בפני עצמה. מצוין גם לפיקניק. כדאי לשמור את הרוטב בנפרד ולערבב עם השעועית ממש לפני שאוכלים.


שעועית ירוקה עם מיסו וטחינה

לרוטב (מספיק ל-250 גרם שעועית. לכמות גדולה יותר הכפילו בהתאמה):

1 כף מיסו לבן (שירו מיסו, להשיג בחנויות טבע, מכולות אסייתיות וגם בחלק מהסופקמרקטים)

2 כפות טחינה גולמית משובחת וטריה

2-3 כפות מים (תלוי במרקם ובטריות של הטחינה)

1 כף גרגרי שומשום לבנים או שחורים קלויים

מכינים את הסלט:

חותכים את תרמילי השעועית המבושלים בחתכים אלכסוניים, למקטעים באורך 3 ס"מ בערך. מערבבים טחינה, מיסו ומים. אם יוצא משחתי מדי ולא במרקם שיכול לשמש כרוטב ולצפות את השעועית, מוסיפים כף נוספת של מים, או יותר אם צריך. יוצקים על גבי השעועית החתוכה. מערבבים לכיסוי אחיד ברוטב. מפזרים מעל השעועית את השומשום ומגישים

 

שעועית ירוקה עם שמן זית ופקורינו

לרוטב (מספיק ל-250 גרם שעועית. לכמות גדולה יותר הכפילו בהתאמה):

2 כפות שמן זית ארומטי מאיכות עליונה

קורט נדיב של מלח

שבבים דקיקים מגולפים מגבינת פקורינו צעירה (לא יבשה) או פרמזן איטלקי אמיתי. אפשר לגלף את הגבינה בעזרת קולפן ירקות או סכין קטנה וחדה מאוד.

זה לא ממש רוטב, יותר תיבול עדין אבל עוצמתי שמעצים ומדגיש את טעמיה של השעועית, לכן חשוב יותר מתמיד להשתמש בחומרים מאיכות עליונה וללא פשרות. אם כך תעשו, תופתעו מעוצמת הטעם שיתקבל.

מכינים את הסלט:

חותכים את תרמילי השעועית המבושלים בחתכים אלכסוניים, למקטעים באורך 3 ס"מ בערך (אין חשיבות לדיוק באורך החיתוך, ככה נראה לי הכי יפה ונוח לאכילה אבל תרגישו חופשי לאלתר כרצונכם).

יוצקים על גבי השעועית החתוכה מלח גס ושמן זית. מערבבים לכיסוי אחיד, מפזרים בנדיבות שבבי פקורינו או פרמזן ומגישים.

תגובות 2

  1. איך שאני מחכה לימי שלישי בגללך…

    נהניתי נורא לקרוא וצילום השעועית הראשון- הופך אותה לנסיכה שמיימית!

להגיב

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*