בעודי שקועה כל כולי במחשבות על ארוחת החג ובהתרגשות מכל הירקות והירוקים הנפלאים שהציפו את השוק (מבטיחה פרטים ומתכונים בשבוע הבא) והצדיקו מעבר לכל ספק את העובדה שהוא נקרא חג האביב, התחשק לי להשקיע קצת גם באגף המתוקים, תחום שאני נוטה בדרך כלל להזניח. לטובת הסדר כהלכתו והטיול למדבר שיבוא ישר אחריו, חשבתי שיהיה נחמד וחגיגי למלא צנצנות בעוגיות טעימות ואם אפשר כאלה שלא נראות או מרגישות כמו פשרה של מצוקה בהעדר קמח.

פניתי לשלוש הנשים בחיי שהן אלופות בלתי מעורערות בכל הקשור באפיה. מי מכם שיצא לו לעלעל בספר שלי, ארוחת ילדים, מכיר אותן היטב: סבתא עליזה המפורסמת שלנו, תחיה פרידלנד הידועה בכנויה סבתא תחיה גם בקרב מי שאינם נכדיה, ומירי, חברתנו הקונדיטורית, שעושה את ימיה בקנדה הרחוקה והקרירה. שלושתן לא אכזבו וסיפקו מתכונים פשוטים מאוד מאוד להכנה גם עבור מי שכמוני, לא ניחן בסבלנות יתרה להתעסקות באפיה. ועוד יתרון – העוגיות האלה כלכך טעימות שיש סיכוי טוב שתרצו להכין אותן גם בלי אילוצי ה"כשר לפסח".

 

עוגיות קוקוס של סבתא עליזה (40-50 עוגיות קטנות)

4 חלבונים מביצים גדולות

8 כפות סוכר

21/2 כוסות קוקוס טחון

מחממים תנור ל-160 מעלות

מקציפים את החלבונים במיקסר במהירות גבוהה. מוסיפים בהדרגה את הסוכר וממשיכים להקציף עד שמתקבל קצף יציב ומבריק. מוסיפים את הקוקוס ומערבבים בתנועות קיפול אל תוך הקצף.

מרפדים תבנית שטוחה בנייר אפיה ומשמנים אותו קלות על מנת שהעוגיות לא יידבקו. מעבירים את מסת הקצף והקוקוס לשקית זילוף או לשקית ניילון עבה שבאחת מפינותיה גוזרים פתח גדול יחסית. בעזרת השקית או שק הזילוף יוצרים עיגולים או מגדלים קטנים של קצף קוקוס. שומרים על מרחק של 2 ס"מ לפחות בין העוגיות. הצורה של העוגיות היא לא קריטית ולא צריך לייצר חיילים בתבנית.

מכניסים לתנור ואופים 15 דקות או עד שהעוגיות מתחילות להשחים. לא לאפות יותר מדי כדי שלא יתייבשו. מוציאים מהתנור, מקררים את העוגיות על גבי רשת אפיה ושומרים בצנצנת סגורה.

 

עוגיות שומשום של תחיה (60-70 עוגיות קטנות)

 500 גרם שומשום לא קלוי

250 גרם שקדים מולבנים טחונים

6 כפות שמן זית (או שמן צמחי אחר)

5 כפות סוכר לבן

5 כפות סוכר חום

2 ביצים

שמים את כל החומרים בקערה גדולה. מערבבים היטב, רצוי בעזרת הידיים, עד לקבלת תערובת אחידה. נותנים לתערובת לנוח 20 דקות לפחות ומערבבים שוב.

בנתיים מחממים תנור ל-175 מעלות ומרפדים תבניות בנייר אפיה.

בעזרת צמד כפיות יוצרים מהתערובת עוגיות לא גדולות. אל תתעסקו בלישה ועיצוב כדי שהעוגיות לא ייצאו כבדות ודחוסות. הניחו בתבנית עם מינימום התעסקות. המראה הפרוע מתאים לטעם ולקראנצ'יות של העוגיות האלה.

אופים עד שהעוגיות משחימות, בערך 20 דקות. מוציאים מהתנור, מקררים את העוגיות על גבי רשת אפיה ושומרים בצנצנת סגורה.

 

כדורי שוקולד-תמרים של מירי (20-25 כדורים קטנים)

מדובר בלהיט. מעט מרכיבים, דקה וחצי עבודה, בלי אפיה וממש ממש טעים. אם לא תגלו לילדים שיש בפנים בעיקר תמרים, אין סיכוי שיעלו על זה בעצמם. אצלי חוסלו הכדורים תוך יום על ידי ילדים שיישבעו שהם לא נוגעים בתמרים.

11/2 כוסות אגוזי מלך

15 תמרים מסוג מג'הול (הגדולים שהם מאוד רכים ולחים יחסית)

1/2 כוס אבקת קקאו

קורט מלח

1 כף מייפל טבעי

1 כוס קוקוס טחון

טוחנים את האגוזים במעבד מזון עד שהם הופכים לאבקת אגוזים. מגלענים את התמרים ומוסיפים אותם לאגוזים הטחונים יחד עם הקקאו והמייפל. טוחנים הכל ביחד עד לקבלת תערובת אחידה וחלקה. אם התערובת יבשה ומפוררת מדי אפשר להוסיף כף של מים חמים ולערבב שוב.

יוצרים מהתערובת כדורים לא גדולים. מגלגלים את הכדורים בקוקוס הטחון וזוללים.

 

עוגיות שוקולד עם נצנצים של מירי (25-30 עוגיות)

אלה שלי אומרת שהן עוגיות של נסיכות בגלל שהן מנצנצות וטעימות מאוד וגם בגלל שהגיעו אלינו ממירי, אמא של יולי, שהיא חברה של כבוד במסדר הנסיכות בעלות ייחוס-העל של אלה. אני אומרת שיש לעוגיות האלה מראה וטעם של חטא ושכדאי להכין אותן בלי שום קשר לפסח וממש קרוב לארוחה כי הן נעלמות מהר מאוד.

360 גרם שוקולד מריר 70% מוצקי קקאו

3 ביצים גדולות

1/2 כוס סוכר

70 גרם (1/3 כוס) חמאה מומסת

1 כוס אבקת שקדים (שקדים טחונים)

1 כף דבש

1 כפית אבקת קקאו

קורט מלח

1 כוס סוכר לציפוי העוגיות

ממלאים מעט מים בסיר לא גדול ומביאים לרתיחה. מניחים מעל הסיר קערה חסינת חום ושוברים לתוכה את קוביות השוקולד. ממיסים את השוקלד מעל אדי המים. מניחים בצד להתקרר מעט.

בקערת המיקסר מקציפים את הביצים עם 1/2 כוס סוכר עד לקבלת תערובת תפוחה ובהירה. מוסיפים דבש ומערבבים. מוסיפים חמאה מומסת ומערבבים. מוסיפים שקדים, אבקת קקאו ומלח ומערבבים. מוסיפים את השוקולד המומס ומערבבים.

מכסים את הקערה בניילון נצמד ומניחים במקרר לכמה שעות עד שהתערובת מתייצבת ואפשר לגלגל ממנה גלילים.

מחממים תנור ל-175 מעלות.

יוצרים מתערובת השוקולד גלילים בקוטר 4-5 ס"מ. מגלגלים את הגלילים בסוכר עד שהם מצופים מכל הצדדים. פורסים כל גליל לפרוסות בעובי 1-1.5 ס"מ וטובלים כל פרוסה בסוכר כך שהיא מצופה מכל צדדיה.

מרפדים תבנית בנייר אפיה. מסדרים את העוגיות המצופות במרחק קטו זו מזו (הן לא מתרחבות כמעט) ואופים 10 דקות או עד שהעוגיות מתחילות להסדק. לא לאפות יותר מדי על מנת שלא יתייבשו. מניחים לעוגיות להתקרר ומעבירים לצנצנת. הן יוצאות קראנצ'יות  מבחוץ ופאדג'יות, רכות ושוקולדיות מאוד מבפנים. ממכרות!

תגובות 7

  1. בלה ישראל

    שלום לך מיכל שמי בלה מוינה אוסטריה
    אשמח לקבל מתכונים של פסח
    בישול או מאפה
    תודה מראש ופסח כשר ושמח

  2. לוי צביה

    היי מיכל !
    בעוגיות שוקולד אפשר להמיר את החמאה בשמן קוקוס?
    תודה ויום נפלא לך אישה מקסימה♥️♥️

  3. היי רק רציתי לכתוב כאן שהכנתי את הכדורי תמרים – השלמתי כוס וחצי מפקאנים ושקדים. יצא להיט!! המון תודה!!

  4. Pingback: מכת קוצים / קיפודי אורז ובשר פרסיים לחג - מיכל וקסמן - בואו לאכול - בלוג אוכל

  5. הי מיכל
    אני רוצה להכין את כדורי שוקולד- תמרים מתמרים בוואקום
    מה הכמות ששקולה (פחות- או יותר) ל- 15 תמרים
    תודה
    ממאוד טעים ויפה פה
    עדי

להגיב

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*