- מיכל וקסמן - https://www.michalwaxman.com -

קוּל קייל / קציצות קייל אפויות

בין סיציליה לברלין, בין יומולדת לבר מצווה, בין שיפוצים לשאר פרויקטים אינטנסיביים, בין רוחות קרירות לבעירה כללית שמעוררת מועקות – מוצאת זמן לטפס בסולם החדש והמדוגם אל גינת הירק שעל גג החניה. שם, למרות חמסינים לא ברורים בנובמבר, הסתיו בואך חורף כבר בעיצומו. עלים ירוקים ממלאים את המכלים להתפקע ועם טיפות של טל או גשם שנקוו בהם יכולה לרגע לדמיין שאני במציאות צוננת ומאוזנת בהרבה.

את עלי התרד הבשרניים אני מצוותת לסלט ולמרק, מהבזיליקום מכינה את הסחוג הזה, עלי רוקט מצטרפים לעגבניות ערבה מהשוק שגם הן בקאמבק עם דעיכת החום המדברי שעוטף אותן, בצלים ירוקים משתדכים לאבוקדו שהוא עכשיו בשיא רכותו הקטיפתית, עלי מנגולד וסלק שגבעוליו בוהקים באדום- ורוד מתמלאים ומתגלגלים, הנענע הבדואית (חבאק) מבשמת קומקומים של תה רותח לעת ערב, עלי שומר מצטרפים בהשראת סיציליה לכל סיר, עלי באק צ'וי וטאק צ'וי נזרקים לווק עם קצת שום ג'ינג'ר וצ'ילי, קולורבי קטנים ופריכים מתפצחים בפה כמו שהם ישר מהאדמה כי חבל למהול את טעמם, עלי שמיר מתוספים למלפפונים בכבישה ביתית ואפילו הכרוב הסיני הופך לקימצ'י חריף שיתלווה לברביקיו קוריאני משובח.

רק עלי הקייל מזדקפים אלי בסלסול מהודר, מותחים עלים בצבעי ירוק כמעט שחור ומפצירים בי לקטוף מהם עוד ועוד כדי שיוכלו מצידם להוכיח לי באיזו מהירות הם מתחדשים.

אני יודעת כמה בריאים הם אלה, איזה ערכים תזונתיים הם אוצרים בתוכם, איכשהו הצליחו אפילו להפוך לטרנד מבוקש מאוד בשווקים ובמסעדות. ובכל זאת מתקשה להפגין כלפיהם חיבה ולהתפתות להכניס אותם למטבח. מדי פעם אקצוץ מהם כמה עלים ואוסיף למרק ותו לא.

הבוקר החלטתי לתת להם צ'אנס. קצצתי, חלטתי, תיבלתי והוספתי מכאן ומכאן. לשתי והידקתי, שימנתי ואפיתי. יופי של קציצות נתנו לי עלי הקייל מהגינה, מודים על שנתתי להם הזדמנות נוספת.

 

  

קציצות קייל אפויות (12-15 לא גדולות)

1/2 ק"ג עלי קייל מסוג אחד או יותר

2 תפוחי אדמה קטנים מקולפים

1 בצל

1 ביצה

1/2 כוס פרמזן מגורר

קורט נדיב של מלח ים

2 כוסות מים רותחים

שמן זית לזילוף

 

מחממים תנור ל-220 מעלות.

מפרידים את עלי הקייל מהגבעולים הלבנים העבים (אפשר להשתמש בהם למרק אם במקרה מכינים).

במעבד מזון קוצצים את עלי הקייל הכי דק שאפשר.

מעבירים את העלים הקצוצים לקערה ויוצקים עליהם מים רותחים.

מכסים את הקערה בצלחת ומניחים לעמוד 5 דקות.

קוצצים את הבצל במעבד מזון עד שמתקבל רסק נוזלי ומעבירים לקערה נקייה.

קוצצים את תפוחי האדמה במעבד מזון הכי קטן שאפשר ומעבירים לקערה.

מסננים את עלי הקייל שהושרו במים וסוחטים אותם בין כפות הידיים עד שהם יבשים מנוזלים. מצרפים את העלים הסחוטים לקערה עם הבצל ותפוחי האדמה.

מוסיפים פרמזן, מלח וביצה.

לשים ומערבבים עד שמתקבלת תערובת אחידה.

מרפדים תבנית בנייר אפייה.

יוצרים מהתערובת קציצות פחוסות בגודל בינוני ומסדרים אותן בתבנית.

מזלפים מעל הקציצות שמן זית בנדיבות.

אופים בתנור 15-20 דקות או עד שהקציצות משחימות מעט.

אוכלים עם שמנת חמוצה או סחיטת לימון מעל.