את האביב, שהצטיין בפריחה נדירה ומרהיבה, בילינו סגורים ומסוגרים בבתים, מסיכות על פנינו וכפפות על ידינו, מייחלים לסופו של הבידוד ושובה של השפיות.

עכשיו, כשנדמה שהחיים חוזרים לאט למסלולם, נעלם לו ברגע האביב שרק הגיע ובחוץ מקבל את פנינו הבל חום כבשני שקורא לשוב ולהסתגר במזגן.

אב הבית במשרד, הש"ש חזר לקומונה בפנימיה, המתבגרת דפקה הופעה ועלתה בהתרגשות להסעה לבית הספר, הסאלוקית ישנה על הספה מסרבת בתוקף לצאת והטימסטר מתרוצץ בבית מתקשה להאמין שאין אף אחד להתכרבל איתו על הספה מול הנטפליקס.

"ימים מוזרים אלה", אני חושבת ביני לביני ולא מתלוננת על כך שאין קהל לארוחת צהריים. בעודי מנסה לפענח מה מתחשק לי לאכול בחום הזה אני מוצאת במקרר מכלים של יוגורט שעוד מעט יגיעו לפרקם וכמה פלפלים אדומים ומחודדים שלא הספקתי לעשות בהם שימוש. כדורי לבנה בשמן זית ופלפלים קלויים מתובלים בעדינות – מתקבלת ההחלטה – פרוסת לחם שאפיתי בעצמי ואני מסודרת.

 

 

לבנה ביתית

מאוד פשוט ומספק להכין לבנה בבית ואין שום דמיון בינה לבין זו התעשייתית הקנויה. חשוב לבחור יוגורט צאן טעים בעל מרקם קרמי סמיך יחסית, כזה שלא ייזל כולו דרך החיתול במשך תהליך הגרת הנוזלים.

 

2 קילו יוגורט כבשים 5% שומן לפחות

50 גרם (½2 כפות) מלח ים

שמן זית לשימור כדורי הלבנה המוכנים

 

פורסים חיתול בד ומרפדים בו מסננת עמוקה דיה להכיל את כל כמות היוגורט.

יוצקים את היוגורט לתוך החיתול.

מוסיפים את המלח ומערבבים.

אוספים את קצות החיתול סביב היוגורט ומהדקים אותם היטב תוך כדי לחיצה, כך שבתוך הבד המתוח נוצר כדור גדול של יוגורט (ראו תמונות בהמשך). לוחצים על הכדור בעדינות וסוחטים אותו, כך שייצאו ממנו כמה שיותר נוזלים. אפשר לתלות כמה דקות מהברז בכיור עד שהמים מפסיקים לטפטף.

מותחים היטב את קצות החיתול וקושרים אותם בראש כדור היוגורט. מניחים אותו במסננת. מניחים את המסננת מעל קערה, שאליה יגיר היוגורט נוזלים נוספים.

מניחים על החיתול עם היוגורט משקולות (קופסאות שימורים, למשל), שיאיצו את תהליך הגרת הנוזלים.

מדי פעם שופכים את המים שמצטברים בקערה ונותנים ליוגורט שבחיתול עוד סחיטה. הופכים את היוגורט המחותל בתוך המסננת פעם-פעמיים ביום להבטיח הגרת נוזלים אחידה מכל הכמות.

מניחים ליוגורט המחותל לעמוד 4-3 ימים תוך הפיכה, סחיטה ושפיכת נוזלים מדי פעם, עד שהוא מצטמצם מאוד ונראה שאין בו עוד נוזלים מיותרים. אם מחכים בסבלנות ומזג האוויר חמים תתחיל תסיסה שתוסיף חמיצות והרבה טעם ללבנה.

פותחים את החיתול, מחלצים מתוכו את היוגורט שהפך לגבינה מוצקה ומגלגלים ממנו כדורים לא גדולים. אם הגבינה רכה מכדי לגלגל לכדורים סימן שיש בה עוד נוזלים להגרה (אם מוותרים על תהליך גלגול הלבנה לכדורים אפשר לאכול אותה גם אם היא עדיין רכה).

שמים את הכדורים בצנצנת עם שמן זית. זוהי הלבנה הביתית שלכם. מאחסנים במקרר.

אם אוכלים את כדורי הלבנה בתוך זמן קצר, אין צורך לשמור אותם במקרר.

כשהצנצנת עומדת במקרר שמן הזית נקרש – זה בסדר. לפני שאוכלים מהגבינה מוציאים כמה כדורים לצלוחית ומניחים להם לעמוד מחוץ למקרר חצי שעה או יותר, בזמן הזה השמן יחזור למצב נוזלי והגבינה תהיה במרקם טוב למריחה.

 

 

 

סלט פלפלים קלויים

פלפלים מתוקים טריים (שלא כמו אחיהם הלוהטים מחריפות) אינם בעלי נוכחות תכופה במטבח שלי. מדי פעם, בתקופות בהן הפלפלים המתוקים בשיאם, אני נתקפת חשק עז לשרוף אותם על רשת הגריל, לקלף, לתבל בעדינות ולאכול לצד גבינות צאן בשלות יותר או פחות. כדורי לבנה ביתית יהיו גם הם שידוך ראוי לפלפלים האלה.

 

5-6 פלפלי שושקה אדומים ומוצקים

חופן עלי זעתר טריים

1 שן שום מגוררת

זילוף עדין של חומץ שרי (אם אין גם חומץ יין טוב יעבוד)

מלח ים

שמן זית בנדיבות

 

מחממים את הגריל או את הגריל של התנור.

מניחים את הפלפלים בשלמותם על הגריל או בתבנית בחלק העליון של התנור.

צולים את הפלפלים עד שקליפתם מפוחמת. הופכים וצולים גם את צידם השני. אם אתם צולים פלפלים על הגריל היזהרו מצליית יתר שתהפוך את הפלפלים לגחלים חסרי בשר למאכל.

מעבירים את הפלפלים לצלחת ומניחים להם להתקרר. יש שעוטפים אותם בניילון נצמד על מנת שיזיעו ויהיו קלים לקילוף. אני מוצאת שהשלב הזה מיותר וממילא עד שיתקררו ישילו את קליפתם בקלות ובהכנעה.

מקלפים בעדינות את הפלפלים, מסירים את החלק העליון שהיה מחובר לשיח ומוציאים את הגרעינים. קורעים את בשר הפלפל לנתחים ארוכים ומניחים בקערית. ממשיכים כך עד שכל הפלפלים מקולפים ומפולטים.

יוצקים על הפלפלים שום, מלח, מעט חומץ ושמן זית בנדיבות. מוסיפים עלי זעתר טריים ומערבבים.

מגישים עם כדורי לבנה ולחם טרי.

 

 

ולסיום – משהו קטן לפתיחת הקיץ ומיגור רגעי של החום הקשה מנשוא:

טינטו דה וראנו

יין אדום של קיץ: גזוז ממוצא ספרדי שהפך למרענן הרשמי של הקיץ שלנו ומקווה שגם שלכם. מוצאו מספרד אבל הוא משתלב מצוין גם בלבאנט המיוזע.

1 כוס יין אדום לא כבד

1 תפוז חתוך לפלחים עם הקליפה

קוביות קרח לרוב

2 כוסות סודה

 

מוזגים יין לקנקן זכוכית. מוסיפים פלחי תפוז.  מוסיפים קרח ומערבבים.

מוזגים סודה ומערבבים. לחיים ושיהיה קיץ נסבל ככל האפשר.

 

 

 

תגובות 14

  1. אחרי שאכלנו , נהננו ושבענו.. האם יש המלצה לעשות משהו עם השמן זית בו נשמרו כדורי הלבנה?

  2. האם אפשרי להכין גם מיוגורט עיזים או חמוץ מדי?

  3. משתדלת לעקוב ונהנית כל פעם מחדש, אשמח להרשם לניוזלטר

  4. איך לא חשבתי על טינטו דה וראנו בלי הוורמוט?? הללויה!

  5. נראה מושלם מיכל ,אין כמוך בתובנות ובהבנות
    אוהבת לקרוא אותך

  6. חבל לזרוק את מי היוגרט. יש בהם חלבון זמין והם טעימים מאד, למשל הנוזל בישול לקינואה או אורז מלא

להגיב

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*