האיש שלי תמיד אומר שתחילתו של פסח מסמנת את סופה של השנה. עוד לא הברשנו מעלינו את פירורי המצה והדבש של המימונה וכבר בגדינו מריחים מהמנגל של יום העצמאות, או אולי זה עשן המדורות של ל"ג בעומר? והקלוריות העודפות שהתמקמו על מנת להשאר באיזור המותניים, מקורם בארוחת הסדר או בפיתות המקובבות ואולי בכלל בעוגת הגבינה של שבועות?

תכניות הבילוי והנסיעות לקיץ יוצאות מהמגירה ונכנסות להילוך הפקתי גבוה. תיבת המיילים שלי מתמלאת בהודעות על מסיבות סיום כאלה ואחרות. הנסיכה אוטוטו חוגגת חמש ומצפה ללא פחות מפסטיבל שבועי מלא של נסיכות, אינדיאנים, פרפרים ושאר דמויות מנצנצות שיהפכו לרגע מחלום למציאות. בכל שלב בשבוע נדמה לי שיום ראשון, או בעצם שישי, או שרגע….. לאן נעלמה השיגרה דוקא כשהכי מתחשק לשמר אותה ולהיאחז בה לרגע כדי לנשום עמוק ולהבין מה קורה?

בתוך כל אלה מצפה בדריכות לשבוע הזה שהתחיל ביום ראשון ויסתיים בשבת. כולם מבלים במוסדותיהם החוקיים ואני נפגשת שוב עם קצת זמן פנוי. כמה ימים של שיגרה שיש בהם גם כמיהה לאוכל טעים שעושה טוב לגוף, בלי יותר מדי עבודה, מאמץ וקניות. הפוגה של עדשים. למה לא?


 

תבשיל מהיר של עדשים עם ירקות שורש וירוקים

רבע שעה עבודה והרבה טעמים עדינים שמשתלבים לטעם אחד עשיר ומלא מסך מרכיביו, ויש לפניכם ארוחה מלאה או תוספת משמחת – מה שתבחרו. אפשר לשמור במקרר ולחמם שוב, או לא לחמם בכלל. הכל פתוח לפי הזמן ומצב הרוח.

500 גרם עדשים חומות / ירוקות (עדיף אורגניות)

2 עגבניות מקולפות וחתוכות לקוביות קטנות

2 גזרים מקולפים וחתוכים לקוביות קטנות

1/2 ראש סלרי מקולף וחתוך לקוביות קטנות

1/2 שרש פטרוזיליה מקולף וחתוך לקוביות קטנות

1/2 פקעת שומר חתוכה לקוביות קטנות

1 בצל בינוני מקולף וחתוך לקוביות קטנות

1 כרישה, רק החלק הלבן, חתוך קטן

1 שן שום קטנה חתוכה קטן

צרור קטן של פטרוזיליה קצוצה

4 עלי בזיליקום קצוצים

4-5 ענפים של אורגנו טרי, רק העלים קצוצים

1/2 כפית מלח גס

קורט נדיב של פלפל שחור טחון טרי

קורט סוכר

3 כפות שמן זית לטיגון הירקות + שמן נוסף לזילוף לפני ההגשה

6 כוסות מים

פרמזן מגורר להגשה



בסיר גדול מחממים שמן זית. מוסיפים בצל, גזר, סלרי, פטרוזיליה, כרישה, שום ושומר ומבשלים אותם תוך ערבוב מדי פעם, עד שהשמן נצבע בכתום והירקות מתרככים. מוסיפים עדשים ומערבבים. מוסיפים את העגבניות ומערבבים. מוסיפים מים. מכסים את הסיר ומביאים לרתיחה. מנמיכים את האש ומבשלים מכוסה עד שהעדשים מתרככות אבל לא מתחילות עדין להתפרק, בערך עשר דקות. מוסיפים מלח, פלפל שחור וסוכר. מערבבים. מוסיפים פטרוזיליה (משאירים בצד חופן קטן של פטרוזיליה על מנת לפזר מעל התבשיל בזמן ההגשה), בזיליקום ואורגנו. מערבבים. מגבירים את האש ומבשלים ללא מכסה במשך שלוש עד חמש דקות נוספות, עד שחלק מהנוזלים מתאדים והתבשיל מסמיך. שימו לב לא לבשל יותר מדי על מנת שלא יתפרקו העדשים ויהפכו לרסק.

התבשיל מוכן. מחלקים לקעריות הגשה. מזלפים מעט שמן זית בראש כל ערימת עדשים, מפזרים פטרוזיליה טריה ומגררים פרמזן. אוכלים חם.


סלט עדשים שחורות

עדשים שחורות הן העדשים הקטנות ביותר. הן נראות כמו נקודות קטנות והן כהות יותר ופחוסות פחות מאחיותיהן החומות/ירוקות. יתרונן על שאר סוגי העדשים הוא בהיותן קשות יותר ולכן מתפרקות פחות בבישול. טעמן עדין ומיוחד. אפשר למצוא עדשים שחורות בעיקר בחנויות טבע או על מדפי האוכל האורגני בסופרמרקט.

לעדשים:

1/2 ק"ג עדשים שחורות (עדיף אורגניות)

1 בצל בינוני, חתוך לחצי

לרוטב:

1/4 כוס שמן זית משובח

4 כפות חומץ בלסמי מיושן איכותי (או 3 כפות בלסמי רגיל + 1 כפית סוכר, מעורבבים היטב)

1 בצל סגול קטן, קצוץ דק מאוד

1/2 כוס עלי פטרוזיליה, קצוצים דק מאוד

1/2 כפית מלח גס

קורט פלפל שחור טחון טרי

יוגורט סמיך להגשה (עדיף יוגורמה)

שמים את העדשים ואת חצאי הבצל החתוך בסיר, ממלאים במים עד מעל גובה העדשים ומביאים לרתיחה על להבה גבוהה. לא מוסיפים מלח בשלב זה; מלח מונע מהעדשים להתרכך.

מנמיכים את האש אך שומרים על רתיחה מתונה. מבשלים כ-10 דקות או עד שהעדשים מתרככות אבל נשארות נגיסות ולא מתפרקות (אל-דנטה).

מסננים את העדשים מהמים ומקררים לטמפרטורת החדר. זורקים את הבצל המבושל.

בקערה מערבבים את העדשים עם כל חומרי הרוטב. מגישים כסלט, עם או בלי כף יוגורט סמיך וצונן למעלה, או כתוספת לבשר או לדגים. מצוין גם לפיקניק. הסלט יכול לעמוד יומיים-שלושה במקרר – העדשים סופגות את טעמי הרוטב ומשביחות.

להגיב

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*