מי מכם שיצא לו לבקר פה בדיוק באותו הזמן בשנה שעברה, יודע שיש לי פינה מיוחדת מאוד בלב ובבטן לתאנים. לכן לא מפתיע שכשקיבלתי החלטה להרחיב את פרוייקט הגינה על הגג גם למרפסות הקטנות שמציצות מסביב לבית, העץ הראשון שחלמתי לשכן בהן היה תאנה.

בני, מגשים חלומות ידוע בתחום צמחי המאכל, הביא לי תאנה תינוקת, עדינה, שברירית ומקסימה בזקיפות קומתה, בת גאה לפרויקט חקלאי נסיוני בו הוא מעורב ששם לו למטרה להחיות ולהרבות זנים מקומיים של עצים ששורשיהם ניטעו עמוק באדמת הארץ וענפיהם שזורים בדברי ימיה הסוערים.

בוקר שלם עמל בני על סחיבת שקי אדמה חצי מלאים למרומי הקומה השנייה, דרך חלון חדר האמבטיה של הילדים. המיכל השחור הענק עשה את דרכו מהגג למרפסת. צינורות השקיה רבים ומסועפים פוזרו על מנת להרוות את צמאון השורשים הרכים בחום הלוהט. הרי ידוע שתאנים אוהבות מים ולא פעם יתמקמו במורדות ההרים, לפתחו של מעיין נובע בעיסקת חבילה משתלמת של מים תמורת צל ופירות דבשיים, אלוהיים במרקמם ובמתיקותם. פרי עץ הדעת, עבורו הייתי עושה גם אני מעשה חווה ומאבדת את תמימותי בשביל ביס מושלם אחד.

ליל קיץ חם. יושבת לי בחצר. קמפרי קפוא ביד וחלומות על תאנים בשלות ושאר פירות שיגדלו לי במרפסות רצים בדמיוני. זעקת שבר של האיש מפרה את שלוותי ואני נחרדת לגלות קילוחי מים דקיקים מהתקרה בתוך הבית, ממש ליד דלת הכניסה.

פיצוץ בצינור? בחדר האמבטיה? אולי באיזור מכונת הכביסה? בודקים בקדחתנות. מדמיינת קירות נפתחים, בעלי מקצוע חודרים הביתה בהמוניהם, טיח מתפורר, גבס מתנפח, מזגנים ומנורות מושבתים מחשש לקצר חשמלי. סדום ועמורה.

ואז עוצרת שניה לחשוב איזה עוד מים מתנקזים לאותו איזור בבית והאסימון נופל בצלצול מצמרר. התאנה. אולי פלגי המים מהתקרה מקורם בצינורות ההשקיה שלה?

עשר בלילה, האיש שלי מעפיל למרפסת הגבוהה, דניאל השכן הכל-יכול נקרא לעזרה, אני מניידת כלים מאיזור הגג. הכל רטוב. שכבת האיטום ספוגה. אולי המרזב המנקז נסתם מפאת כובדו של העציץ? צינורות ההשקיה נתלשים, התאנה מונפת בקושי אל-על. האם בא הקץ לחלומותי על פירותיה המענגים?

ארבעה ימים של בעלי מקצוע נכנסים ויוצאים. נסיונות במקלחות ונזילה הולכת וגוברת מכיוון התקרה. בסתר אני מעפילה אל המרפסת דרך החלון הצר של האמבטיה. משקה את התאנה השברירית מים במשורה מתוך כד, שלא תתייבש אבל גם לא תטפטף. לוחשת לה הבטחות להשאר איתנו ולזכות בחיי שגשוג אינסופיים.

בסוף, איזו הקלה, מתגלה סתימה במזגן. פילטר נשטף, צינורות מנוקים. יובש בתקרה. מים לרוב לתאנה העדינה. לא עוד פלגי מים. רק בחלומות שלי ושל התאנה.


תאנים צלויות בריקוטה ודבש

5-6 תאנים בשלות אך מוצקות

כ-100 גרם ריקוטה קרועה ביד לגושים כמספר התאנים

עלים מבזיליקום לימוני, טימין לימוני, מליסה לימונית או נענע

2 כפות דבש נוזלי

שמן זית לזילוף

מחממים תנור לחום מקסימלי (250 מעלות).

קוטמים את קצה התאנה שהיה מחובר לענף.

בבסיסה העליון, הרחב יותר, זה שרחוק מהענף מסמנים X בסכין ובוצעים את התאנה בעדינות לארבעה חלקים מבלי לנתק אותם מבסיסה (2/3 מהפרי פתוחים כמו פרח בשיא פריחתו וה-1/3 התחתון נשאר מאוחד (ראו תמונה למטה).

מסדרים את פרחי התאנה בתבנית קטנה או צלחת שיכולה לעמוד בחומו של התנור.

במרכזו של כל פרח כזה מפזרים עלי תיבול, מניחים גוש של ריקוטה ומזלפים על הכל דבש ומעט שמן זית.

צולים במרכז התנור 10-15 דקות עד שהריקוטה משחימה, התאנה מתקרמלת וסירופ ורדרד וסמיך נוצר בתחתית התבנית.

מעבירים את התאנים לצלוחיות הגשה, מזלפים עליהן את הסירופ שבתבנית ואוכלים חם או פושר.

 

טארט בזק של תאנים ובצק עלים חמאתי (6-8 טארטים קטנים)

קינוח מהיר, פשוט, מושחת במידה ובעיקר מענג. אין מקום לטעויות, תמיד מצליח, נראה הכי מושקע בעולם אבל תכלס – נטול טירחה. כמו שאנחנו אוהבים. אפשר לגוון אותו בפלחים של פירות קיץ אחרים כמו משמשים, אפרסקים או נקטרינות. אבל בעונת התאנים באמת שאין להן מתחרים.

1/2 חבילה בצק עלים על בסיס חמאה מופשר מראש

2 כפות חמאה נוזלית אבל לא מומסת לגמרי (כשהיא עדין נראית כמו אמולסיה צהובה ולא כמו שמן)

עלי בזיליקום לימוני, טימין לימוני, מליסה לימונית או נענע

מעט סוכר לפיזור על הבצק

3-4 תאנים בשלות אבל לא רכות מדי

1-2 כפות דבש לזילוף

מחממים תנור ל-200 מעלות.

משטחים את הבצק על משטח עבודה (עוביו צריך להיות כ- 1/2 ס"מ. אם הוא עבה יותר כדאי לרדד מעט) וקורצים ממנו עיגולים בערך בקוטר 10 ס"מ.

מרפדים תבנית שטוחה בנייר אפיה ומסדרים עליה את עיגולי הבצק.

בעזרת מכחול אפיה מברישים כל עיגול בצק במעט חמאה נוזלית ומפזרים עליו שכבה דקה של סוכר.

בוצעים כל תאנה ל-4 חלקים בעזרת אצבעות הידיים.

במרכזו של כל עיגול בצק מניחים 2 פלחי תאנה ומספר עלי תיבול.

בעזרת מכחול האפייה מורחים מעט חמאה נוזלית על כל פלח תאנה.

מזלפים דבש על התאנים.

אופים במרכז התנור 10-15 דקות עד שהבצק מתנפח ומשחים והתאנים מתקרמלות. זה קורה די מהר אז חשוב להשגיח שלא יישרף.

מעבירים את הטארטים לצלחות הגשה ואוכלים חם או פושר, עם או בלי גלידת וניל או כף מסקרפונה ליד.




 

עוד דברים שטעים לעשות עם תאנים תמצאו פה:

 

קרפצ'יו של תאנים

תאנים צלויות עם גורגונזולה

טארט קרם ריקוטה ותאנים

תגובות 4

  1. שלום, איזו גבינה יכולה להחליף את הריקטה? מוצרלה תתאים?

  2. Pingback: רומן קיצי / קרעי תאנים עם פטה / תאנים ממולאות בבשר / שוק טלה צלויה עם תאנים ובמיה - מיכל וקסמן - בואו לאכול - בלוג אוכל

  3. התמונה האחרונה הרגה אותי…

    אין על תאנים!!!

  4. נראה נהדר

    גם אני מאד אוהבת תאנים.

להגיב

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*