תאנה היא הפרי האהוב עלי בעולם. בעצם היא גם העץ האהוב עלי בעולם. הענפים הכסופים, הצמרת הרחבה, העלים המאוצבעים עם הריח החזק-עדין שהרבה פעמים מבשר קירבה למעיין נובע.

בשבריריות רבת עוצמה מצמיחה התאנה את פגיה, שכולן שחלה אחת גדולה, פוריה ומלאת דבש. לקטוף אותן ישר מהעץ, ירוקות-זהובות מבחוץ, מאיימות להתפקע מבשלות ומדבש מבפנים. נמסות על הלשון כמו סוכריה קרמית של הטבע.

כשאני קונה קופסת תאנים, שבחרתי אחת-אחת במישוש עדין, אני מחסלת את רובן כבר באוטו בדרך הביתה. משאירה קצת לילדים ולאיש שלי, לא יותר מדי. ממילא עד מחר יאבד מהן הברק והדבש המתוק יקבל ארומת ריקבון קלה. ככה הן הענוגות העדינות הללו – סיפוק מיידי. קסם שמתפוגג מהר. אפשר לאכול אותן כמו שהן ואפשר לשלב במנות מתוקות וגם מלוחות. בכל מקרה יעשירו כל מנה ביופיין ובטעמן.

תנסו להוסיף תאנים לסלט ירוק עם גבינה כחולה, למוצרלה עם עלי בזיליקום ושמן זית, לפרושוטו מלוח או לגלידת וניל. אפשר לפרוס לקרפצ'יו, לצלות עם גורגונזולה או לקשט בהן טארט עם קרם פטסייר או ריקוטה. איך שלא תבחרו לאכול את התאנים שלכם, כדאי למהר. הן עכשיו בשיאן ועונתן קצרה. חבל לפספס.


קרפצ'יו תאנים

מנה שהיא ציור יפה וטעים מאוד. מוכנה בדקות, מעוררת התפעלות ומפתיעה בטעמה.

תאנים בשלות אבל עדיין מוצקות וטריות מאוד (מספר התאנים תלוי בגודל הצלחת שתבחרו להגיש אותן בה)

בלסמי מיושן, מתוק וסמיך מאוד, כמעט סירופי

שמן זית איכותי

מלח גס

פלפל שחור גרוס טרי

בעזרת סכין חדה ביותר פורסים את התאנים לפרוסות דקיקות מבלי שיתפרקו. מסדרים את הפרוסות בצלחת הגשה שטוחה כך שהן חופפות מעט זו את זו. עובדים מההיקף החיצוני של הצלחת פנימה, עד שהיא מכוסה כולה בפרוסות התאנים.

מזלפים בעדינות כמה טיפות בלסמי על כל פרוסת תאנה. מפזרים מעט מלח ופלפל, ממש נגיעות עדינות רק לשם הדגשת טעמים. מסיימים בזילוף נדיב של שמן זית.

מגישים עם לחם טרי וגבינות משובחות או כתוספת לא שגרתית לשולחן או מגש של אנטי-פסטי.


 

תאנים צלויות עם גורגונזולה

מכל הגבינות הכחולות גורגונזולה היא האהובה עלי. אפשר להחליף אותה בכל כחולה אחרת או אפילו בגבינת עיזים שמתאימה להמסה בצליה.

6 תאנים בשלות אבל עדיין מוצקות

100 גרם גורגונזולה

קורט מלח גס

מעט שמן זית

מחממים את הגריל של התנור.

מסירים את השפיץ של התאנה, זה שחיבר אותה פעם לענף, וחוצים כל תאנה לרוחבה, כך שמתקבלים 12 עיגולי תאנים.

מסדרים את חצאי התאנים בצלחת חסינת חום שמכילה אותם בדיוק. מזלפים על כל תאנה כמה טיפות של שמן זית ומעט מלח.

חותכים את הגורגונזולה לקוביות בעובי 1 ס"מ ובאורך 1-2 ס"מ.

מניחים במרכזו של כל עיגול תאנה קוביית גבינה. מכניסים לתנור בשליש העליון שלו, קרוב לגריל הלוהט. צולים כ-10 דקות או עד שהגבינה מבעבעת ומתחילה להשחים והתאנים מתרככות אבל לא מתפרקות. מתעלפים מהריח שממלא מהבית, מגישים חם עם לחם טרי או קרוסטיני ומחסלים בדקה.


 

טארט ריקוטה עם תאנים

לא מאוד מסובכת להכנה ובהחלט שווה כל טירחה. גם אם אתם לא מצטיינים בבצקים ובעוגות כדאי לנסות. התוצאה תגרום שמחה רבה לכם ולכל מי שיזכה לטעום ממעשה ידכם. באחריות.

לבצק:

1.5 כוסות קמח

1/4 כוס סוכר

120 גרם חמאה קרה חתוכה לקוביות

קורט מלח גס

2 כפות שמנת מתוקה לקצפת

1 חלמון של ביצה

1 חבילה שעועית לשימוש כמשקולת לאפייה עויורת של הבצק

למילוי:

1 חבילה ריקוטה (250 גרם)

150 גרם גבינת שמנת או מסקרפונה (בערך 2/3 כוס) בטמפרטורת החדר

3/4 כוס סוכר

קורט מלח

2 ביצים

6-7 תאנים בשלות אבל מוצקות לציפוי

מכינים את הבצק:

מערבבים בקערה קמח, סוכר ומלח. מוסיפים את קוביות החמאה הקרה. מערבבים בעזרת הידיים תוך כדי מעיכה ופירור עד שמתקבלים פירורים גסים וגדולים יחסית. טורפים את השמנת וחלמון הביצה ביחד ומוסיפים לפירורי הבצק. מערבבים במזלג או בידיים עד שנוצרת מסה אחת שניתן להרימה כגוש מהקערה. הזהרו מעיבוד ולישה מיותרים, הם פוגעים בפריכותו הסופית של הבצק.

מועכים את גוש הבצק לדיסק בקוטר 15 ס"מ בערך, מכסים היטב בניילון נצמד ומכניסים לשעה במקרר.

מחממים תנור ל-180 מעלות.

משמנים בחמאה תבנית טארט בקוטר 24-25 ס"מ עם שולים לא גבוהים.

מקמחים מעט את משטח העבודה. מוציאים את דיסק הבצק מהמקרר ומרדדים בזהירות לעיגול שקוטרו גדול ב-2-3 ס"מ מקוטר התבנית. הבצק פריך מאוד והוא נקרע בקלות יחסית. אפשר לעבוד עם המערוך בכיוון אחר כל פעם ומדי פעם לגלגל את הבצק על גבי המערוך ולשטח אותו חזרה על צידו השני.

כשהבצק מגיע לקוטר הנכון מגלגלים אותו על גבי המערוך, מרימים בעדינות ומניחים על גבי התבנית. בעזרת האצבעות מהדקים את הבצק לתבנית ומתקנים אזורים דקים מדי וקרעים. חותכים את שולי הבצק שבולטים מעבר לשולי התבנית ושומרים לצורך תיקונים.

מניחים גליון של נייר אפיה על פני התבנית עם הבצק כך שיכסה את כל הבצק, כולל שוליו. שופכים על גבי הנייר את השעועית ומפזרים באופן אחיד על פני התבנית כולל שוליה. השעועית תשמש כמשקולת מאולתרת שתמנע מהבצק להתנפח. זה נקרא אפייה עיוורת שמטרתה לקבל טארט עם תחתית פריכה ולא סמרטוטית.

מכניסים את התבנית עם נייר האפייה והשעועית לתנור ואופים 30-35 דקות. מוציאים. מפנים בזהירות את השעועית (אפשר לקרר ולשמור לאפייה הבאה). מסירים בזהירות את נייר האפייה. מחזירים לתנור ל-10 דקות נוספות או עד שהבצק מזהיב אבל לא נשרף. מוציאים ושומרים בצד. משאירים את התנור דולק.

מכינים את המילוי:

שמים בקערת המיקסר את הריקוטה, הגבינה או המסקרפונה, סוכר ומלח. מקציפים במהירות בינונית. מוסיפים את הביצים זו אחר זו. מערבבים עד שכל ביצה נעלמת בתערובת.

שופכים את קרם הגבינות אל תוך בצק הטארט האפוי.

אופים את הטארט עם מילוי הריקוטה 30-35 דקות או עד שהמילוי מתנפח בצדדים אבל נשאר קצת רוטט במרכז. מוציאים מהתנור ומניחים להתקרר בתבנית. כשהטארט בטמפרטורת החדר מכניסים למקרר ומוציאים קצת לפני ההגשה.

מסירים את השפיץ של התאנה, זה שחיבר אותה פעם לענף, וחוצים אותה לאורכה. חותכים כל חצי לשלושה פלחים. מסדרים את הפלחים על גבי הטארט, כך שפנים התאנה כלפי מעלה. מגישים בטמפרטורת החדר. אפשר להכין את הטארט יום קודם ולקשט בתאנים ממש לפני ההגשה.

תגובות 5

  1. אחרי הרבה זמן שנתקלתי במתכון ובתמונות המפתות, החלטתי לפנק את המשפחה בקינוח ארוחת שישי מושקע במיוחד.

    ההשקעה לא הייתה ענקית , כי זה באמת מתכון קל ופשוט. ואני מתה על בצקים פריכים ועל תאנים – אפילו מצאנו טריות ומשגעות בשישי בבוקר!

    רק הערה קטנה על הבצק – מאחר והוא בהחלט פריך (גם שמנת מתוקה וגם חלמון ולא ביצה) – כדאי לציין שפשוט יהיה ולא מתסכל לרדד אותו בין 2 ניירות אפייה, על מנת לא לעבד אותו יותר מדי, מה שיפגע בפריכותו…

    חוצמזה מחמאות מכאן ועד מאחורי האזניים !

    מקסים

    תודה

  2. איזה תמונות הורררררררררסות

    ממוש יקרה!

    איזה יופי של תמונות… יש לי תיקייה של הפוסטים שלך שמחכה לזמן פנוי להתעמק בה 🙂

    שולחת נשיקה ענקית בינתיים

    נפגש בשוק מחר?

  3. אשה…

    איזה יופי!!!

  4. מיכל הקוסמת

    איש בתוך תאנתו

  5. זה כל הטעם

    מכל כיוון שהוא – טעם טוב.

    ואני ממש אובייקטיבית

להגיב

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*