את הילה הוכמן, יצרנית ממתקים בעבודת יד, הכרתי לפני שנים כשעוד היה לה דוכן בשוק האיכרים של שישי בנמל תל אביב. למרות שבדרך כלל אינני חובבת גדולה של מיני מתיקה, מצאתי את עצמי, כמו רבים אחרים, נמשכת כמעט בעל כורחי אל הדוכן הקטן שבלט למרחקים בזכות תוצריו המפתים כמו גם בזכות תלתליה הכתומים של זו שידיה הטובות אחראיות לתוצרת. מרמלדות פרי בשלל צבעי אדום-כתום-צהוב-ירוק, סוכריות תרנגול של פעם, גלילי ממתקי קוקוס, קליפות תפוזים מסוכרות שכמוהן לא טעמתי, כריות מרשמלו בוורוד ולבן, נשיקות מרנג מושלמות, קאליסון נוסח פרובנס עם פירות מסוכרים , מקלות נוגט משובצים פיסטוק ועוד, נאספו מדי שבוע ונסעו איתי הביתה או נארזו במזוודה ועשו דרכם אל מחוץ לעיר או מעבר לים לשמח ליבם של חברים שאני חפצה ביקרם.

לפני שנה, בדיוק כשהמשמשים היו כבר בשלהי עונתם הקצרה, הפציעה הילה במטבח שלי על מנת להכין ביחד גומבוצים: כופתאות מבצק תפוחי אדמה שעוטפות חצי משמש בשל מחוזק במעט סוכר, מתבשלות במים רותחים ואז זוכות לגלגול במחבת מלאה פירורי לחם שטוגנו בחמאה.

הגומבוצים האלה הם מאכל תאווה אותו לא טעמתי מאז שנות ילדותי. מדי שנה, בזמן הזה בדיוק הקפדתי להתיצב אצל דפי חברתי ויחד צעדנו עד קצה החצר הגדולה, שם ניצב ביתה הישן של סבתא רות, שטרחה כבר על הכנתם ושמחה לעזרה משתי ילדות נלהבות שכמיהה גדולה נשקפת מעיניהן. יחד איתה גלגלנו כדורי בצק, מילאנו במשמשים וזרקנו לסיר מים רותחים, ממתינות בדריכות שיצופו בתוכו ויתגלגלו ממנו אל הצלחות אותן אחזנו בהיכון.

בשיחה אקראית על חיבתנו המשותפת למשמשים ספרה לי הילה על הגומבוצים של סבתא חנה שלה ונענתה בשמחה לבקשתי לשחזר אותם יחד במטבח שלי.

עונת המשמשים היתה אז כבר בסופה והמתכון נגנז ונשמר בקפידה עד העונה הבאה, כלומר עכשיו. הנה הם לפניכם, הגומבוצים הנפלאים של הילה. אם גם אתם חובבי משמשים ומשתדלים להפיק מהם את המקסימום לפני שייעלמו מהשוק – מהרו ללוש, לכדרר ולבשל. ואם אתם חושקים בטעימות מהממתקים שהילה מייצרת הם זמינים להזמנה באתר שלה.

 

 

גומבוצים – כופתאות במילוי משמש של הילה הוכמן (30-25 יחידות)

בצק תפוחי אדמה שמזכיר ניוקי, משמשים בשלים מגולענים, קצת סוכר וחמאה או פירורי לחם חמאתיים יוצרים כדורי בצק רכים בתוכם נחים משמשים שחמיצותם וטעמם המבושם מודגשים בבישול. משילובי הטעמים-מרקמים האהובים עלי.

 

1 קילו תפוחי אדמה מקולפים ומבושלים עד רכות במי מלח

15 משמשים קטנים, בשלים ומגולענים

1 ביצה

2 חלמונים

280 גרם (2 כוסות) קמח רגיל

¼ כוס סוכר + עוד קצת לאיבוק בהגשה

½1 כוסות פירורי לחם

200 גרם חמאה

מעט קינמון טחון (לא חובה)

 

מועכים את תפוחי האדמה לפירה חלק ככל האפשר. מוסיפים קמח וביצים ולשים עד לקבלת בצק אחיד ונח לעבודה. מקמחים בזמן הלישה אם צריך.

מחלקים את הבצק לכדורים בגודל כדור פינג פונג (כ-40 גרם כל כדור).

משטחים כל כדור לדיסק עגול. במרכז כל דיסק מניחים חצי משמש ממולא בקורט נדיב של סוכר. סוגרים את הבצק ומכדררים לכדור קטן וחלק בתוכו מטמון משמש.

בסיר גדול ורחב מביאים מים לרתיחה, ממליחים מעט ומבשלים את כדורי הבצק הממולאים. כדאי לבשל בכמה סבבים על מנת שלא להעמיס על הסיר ולגרום להם להידבק. מבשלים עד שהכדורים צפים ועוד כ-5 דקות. דרוש זמן לריכוך המשמש והמסת הסוכר.

בינתיים ממיסים חמאה במחבת רחבה. מניחים לה לרתוח עד ביעבוע ומוסיפים פירורי לחם. בעזרת כף מחוררת מעבירים את הגומבוצים המוכנים מסיר הבישול אל המחבת ומגלגלים אותם עד ציפוי בפירורים חמאתיים. מגישים חמים עם או בלי בזיקה של סוכר וקינמון מעל. לחילופין אפשר להגיש את הגומבוצים עם מעט חמאה רכה ואם רוצים גם סוכר וקינמון ולדלג על שלב פירורי הלחם. לשיקולכם.

אם נשאר לכם בצק או נמאס לכם למלא ולכדרר אותו אפשר לתלוש ממנו חתיכות קטנות וליצור מהן נחשים קצרים ושמנמנים. את הנחשים מקפיצים עד כיסוי בפירורי הלחם החמאתיים ומגישים עם ריבת משמש. הנחשים האלה ידועים בכינויים שלישקלך.

 

 

 

תגובות 10

  1. איזה זיכרון מתוק. לנחשים שלא ממולאים בכלום סבתא שלי הייתה קוראת פלושקס. כל נכד היה מקבל קרש חיתוך קטן וסכין וגם נחשון אחד לרפרנס איך לחתוך. היא הייתה אוספת את כולם וזורקת למים הרותחים, ואחר כך כמו במתכון הזה – זורקים למחבת עם פירורי לחם, קינמון וסוכר. זו הייתה ארוחת הצהריים של יום שישי. מאוד מתגעגעת.

  2. טעם של ילדות !!! אמא שלי היתה ממלאת את המישמישים בחצי קוביית סוכר, ומפזרת על הכופתאות מעל סוכר וקינמון
    טעם של בית צ'כי אמיתי 🙂

  3. אצלנו הכינו כאלו עם שזיפים. טעם של בית הונגרי אמיתי

  4. נראה נהדר

  5. נראה מעולה. עדיף להגיש טרי או שזה נשמר טוב במקרר ואז חימום קצר?

  6. אפשר להקפיא?

להגיב

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*