הקיץ הוא שעתן היפה של העגבניות. עכשיו הן בשיאן: בשלות, מוצקות, ארומטיות, סמוקות לחיים מהשמש ומתוקות מתמיד. הכתרים הירוקים והשעירים שלהן זקורים ומפיצי בושם עגבניות מעורר תיאבון וגעגוע.

עגבניות שטח גדולות עם הרבה עיוותים א-סימטריים מעוררות כמיהה לסלט נפלא. עגבניות שרי קטנות, חדות שפיץ ומאורכות, שחורות או אדומות, מזמינות לאכול אותן כמו פרי או לרכז עוד קצת את טעמן העז בצלייה מהירה, נטולת תיבול ויומרה, בתנור לוהט. מה שלא תעשו איתן, תרוויחו בגדול.


עגבניות צלויות בתנור

1/2 ק"ג עגבניות שרי קטנות, אדומות מוצקות ומתוקות

קורט נדיב של מלח גס

2 כפות שמן זית

מחממים תנור לחום מקסימלי.

מפזרים את העגבניות בתבנית לא שטוחה שתכיל אותן בשכבה אחת.

מפזרים עליהן מלח גס בנדיבות ומזלפים שמן זית.

צולים את העגבניות במרכז התנור כ-15-10 דקות, תלוי בגודלן, או עד שהעגבניות נסדקות, קליפתן מתחילה להתקמט ונוזליהן מבעבעים מתוכן, אבל הן עדיין שומרות על צורתן.

מוציאים את התבנית מהתנור. העבניות מבעבעות ומיציהן מתאחדים עם השמן שבתבנית ליצירת רוטב ראשוני מתקתק ובעל טעם עגבנייתי צלוי ומרוכז.

מכאן האפשרויות הן רבות: לאכול את העגבניות הצלויות כתוספת לסטייק או להמבורגר, לשים אותן על קרוסטיני עם פרמז'ן מגורר מעל, לחכות שיתקררו קצת ולאכול ליד ריקוטה או מוצרלה קרועה, עם זילוף נוסף של שמן זית מעל, להניח אותן בשלולית של חומוס או טחינה סמיכים וטריים…. מה שתדמיינו יעבוד פה.


סלט עגבניות צלויות, אספרגוס ובורגול (2-4 מנות)

1/2 ק"ג עגבניות שרי צלויות כמו במתכון הראשון, מקוררות לטמפרטורת החדר

1 כוס בורגול גס (מודדים לפני הבישול) + 2 כפות שמן זית + מלח גס + 1.5 כוסות מים

1 צרור של אספרגוס ירוק, עדיף גבעולים דקים

5-6 עלי בזיליקום טריים

1 כף שמן זית

קורט מלח

שבבי פרמז'ן או פקורינו (לא חובה)

מבשלים את הבורגול:

מחממים 2 כפות שמן זית בסיר. מוסיפים את הבורגול וקורט נדיב של מלח גס. מערבבים היטב עד שהשמן מכסה את גרגרי הבורגול באופן אחיד. מוסיפים מים. מכסים ומביאים לרתיחה. מנמיכים ללהבה קטנה ביותר ומבשלים כעשר דקות או עד שכל המים נספגו והבורגול תפח והתרכך, אבל עדיין שומר על נגיסות (אל-דנטה). מורידים מהאש ומשאירים מכוסה 10 דקות נוספות. מעבירים את הבורגול לקערה ומקררים לטמפרטורת החדר.

מבשלים את האספרגוס:

בסיר רחב מניחים רשת אידוי מבמבוק או מנירוסטה. ממלאים את הסיר במים עד גובה רשת האידוי, בלי שייגעו בה, מכסים ומביאים לרתיחה. מסירים מהאספרגוס את הקצוות הקשים. חותכים את הגבעולים למקטעים של 4-3 ס"מ ושומרים את השפיצים שלמים. מניחים את האספרגוס החתוך ברשת האידוי ומכסים. מאדים כ-3 דקות או עד שהאספרגוס מתחיל להתרכך אבל אינו רופס וצבעו עדיין ירוק בוהק.

ממלאים קערה גדולה בקרח עד מחציתה ואת השאר במים קרים. מעבירים את גבעולי האספרגוס המאודים אל מי הקרח להפסקת הבישול ולשמירה על צבעם העז. מייבשים על נייר מטבח.

מרכיבים את הסלט:

בקערה גדולה מערבבים בורגול מבושל שהתקרר, עגבניות צלויות על כל מיציהן שבתבנית שגם הן התקררו, עלי בזיליקום קרועים גס, אספרגוס, קורט מלח גס ועוד קצת שמן זית מזולף על הכל. מערבבים בעדינות. נזהרים שלא למעוך את העגבניות. מחלקים לקעריות מפזרים שבבי פרמז'ן או פקורינו מעל ומגישים כתוספת לבשר או לדגים או כארוחה קלה בפני עצמה.


 

פסטה עם עגבניות צלויות, תרד וריקוטה (2 מנות)

בישול מינימליסטי של קיץ. קראנצ'יות של תרד, קרירות ומתיקות של ריקוטה, פסטה בלי יותר מדי תיבול וטעם מרוכז של עגבניות בשלות במיטבן. ארוחה קלה, מהירה ומספקת.

1/2 ק"ג עגבניות שרי צלויות כמו במתכון הראשון.

1 חבילה ריקוטה ( 250 גרם), רצוי של מחלבות גד או של משק דותן

1/2 חבילה (250 גרם) ספגטי או פסטה ארוכה אחרת

1 חבילה תרד (בערך 300 גרם)

מלח גס

שמן זית

בסיר גדול מרתיחים מים לבישול הפסטה. רתחו המים. ממליחים בנדיבות ומבשלים לפי ההוראות על העטיפה עד לרמת אל-דנטה.

בינתיים צולים את העגבניות בתנור שחומם מראש לחום גבוה ביותר.

3-4 דקות לפני שהפסטה מוכנה מכינים את התרד:

תולשים את עלי התרד מהגבעולים. ממלאים כיור או קערה גדולה במים קרים ושוטפים את עלי התרד. מעבירים את העלים מבלי לייבשם לסיר גדול עם מכסה ומאדים על להבה גדולה ביותר. אין צורך להוסיף מים, המים שנשארו על עלי התרד מהשטיפה יספיקו לאידוי. מדי פעם פותחים ומערבבים את התרד עד שכל העלים ירוקים כהים ורכים והמים התאדו. מורידים מהאש ושומרים את התרד חם.

פורסים את הריקוטה לפרוסות בעובי 1/2 ס"מ בערך.


מרכיבים את המנה:

מסננים את הפסטה ממי הבישול ומחזירים אותה לסיר. מוסיפים את העגבניות הצלויות על מיציהן. מערבבים בעדינות בלי למעוך את העגבניות. טועמים וממליחים אם צריך.

מחלקים את הפסטה עם העגבניות לקעריות אישיות. מניחים מעל כל ערימת פסטה חופן של עלי תרד מאודים ולצידם כמה פרוסות של ריקוטה. מזלפים על הכל שמן זית בנדיבות ומגישים חם.

תגובות 7

  1. הכנתי את הפסטה עם העגבניות הצלויות כל כך הרבה פעמים, עד שהייתי חייבת להודות לך. אז ככה: זו מנה מעולה, תודה!

  2. קניתי את הספר החדש – ואני מאושרת!
    מיכל היקרה,

    השפר הראשון הציל אותי כאשר ילדתי את בתי, לפני 5 שנים. הספר היווה קרש הצלה לאמא חדשה, רחוקה ממשפחתה, שלא ידעה מאום על אוכל לתיניקות.

    היו עפרי ילדה גדולה, מאושרת ובעיקר בריאה!

    ואז יצא הספר החדש – אין לי מספיק מילים להודות לך על המתכונים והרעיונות הנפלאים!

    ועכשיו שאלה – מה עם מפגשי אמהות מבשלות? יכול להיות נחמד.

    סופ"ש מקסים,

    שרון

  3. תודה שרון!

    זה בהחלט חומר למחשבה

  4. איזה יופי

    כייף לך שאת יכולה לעשות את זה

  5. גיליתי את הסוד לצלוח את הפוסטים שלך ללא תסכול!

    לקרוא אותם על בטן מלאה מאד!

    תודה על עוד רעיון נפלא, כולי התפעלות מתכיפות הפוסטים החדשים שלך.

    רונית

  6. מתכונים מצויינים

    נראה טוב מאד, מקווה שגם טעים. אולי פעם נוכל לטעום ולהריח באינטרנט….

להגיב

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*