תבשילי קטניות – נזידים סמיכים ומתובלים במידה – הם בסיס משמח לארוחה. כשגשמים ראשונים מטפטפים, האוויר מקבל פריכות צוננת והשמש מקדימה לשקוע, זה הזמן למזוג לעצמכם קערית מהבילה, ללגום ממנה לגימות ארוכות ולספוג שאריות בעזרת לחם טרי בעל קרום מתפצח.

רוב הקטניות דורשות תכנון מוקדם והשריה של כמה שעות טובות לפני בישולן, על מנת שיתרכך ליבן הקשוח ויתמסר לתהליך הבישול. לא כך עדשים בשלל גדלים וצבעים, אותן ניתן לשלוף מהמזווה ישר לסיר. מבין שלל מיני העדשים, אלה הכתומות הן המתמסרות המהירות ביותר.

 

מרק עדשים כתומות עם עגבניות צלויות ופסטו פטרוזיליה

אם אתם צורכים גבינת פרמזן כדאי לשמור במקרר את הקצוות הקשים, היבשים שנשארים ממנה בתום הגירור ולהוסיף אותם לסירי מרק ונזידים. הפרמזן אינו נמס לגמרי אבל מוסיף לתבשיל טעם, ריח וסמיכות. המרק הזה הוא דוגמה טובה לשימוש בהם.

 

למרק:

8 עגבניות מגי בינוניות, בשלות, חצויות לרוחב

שמן זית לזילוף

1 שן שום פרוסה דק

1 פלפל אדום חריף פרוס דק

3 כפות שמן זית + עוד לזילוף

1 כוס עדשים כתומות

¼ כוס יין יבש

4 כוסות מים

מלח ים ופלפל שחור גרוס טרי

קצוות של גבינת פרמזן, אם יש

 

לפסטו:

2 כוסות דחוסות עלי פטרוזיליה

¼ כוס פרמזן מגורר דק

1 כוס שמן זית

מלח ים

 

מכינים מרק:

מחממים תנור לחום מקסימלי.

מסדרים את חצאי העגבניות בתבנית משומנת כשצידן החתוך פונה כלפי מטה. ממליחים ומזלפים שמן זית בנדיבות. צולים בתנור 25-20 דקות או עד שהעגבניות חרוכות מעט. מוציאים את העגבניות מהתנור, מסירים את קליפותיהן וחותכים אותן לקוביות גדולות יחסית. שומרים את נוזלי הצלייה שהצטברו בתבנית.

בסיר גדול שיכול להכיל את המרק כולו מחממים שמן זית. מטגנים שום ופלפל חריף. מוסיפים עדשים ומערבבים. מוסיפים עגבניות חתוכות ונוזלי בישול של העגבניות ומערבבים בעדינות. מוסיפים מים ומערבבים. מוסיפים קצוות של פרמזן אם יש. מוסיפים יין, ממליחים ומפלפלים. מביאים לרתיחה. מכסים ומבשלים מכוסה חצי שעה ברתיחה מתונה.

 

מכינים פסטו:

במעבד מזון או בעלי ומכתש שמים עלי פטרוזיליה, פרמזן מגורר ומלח. טוחנים בפולסים עד לקבלת תערובת אחידה אך לא משחתית מדי. מוסיפים שמן זית תוך כדי פעולת מעבד המזון ומערבבים.

 

מגישים מרק:

יוצקים מהמרק לקערה עמוקה, מנקדים בפסטו פטרוזיליה ואוכלים חם.

 

 מרק עדשים כתומות בנוסח טורקי

הטורקים אוהבים מרקים ובכלל זה גם מרק פשוט ובסיסי מעדשים כתומות. כשקוראים את רשימת החומרים שייכנסו למרק הזה הוא נדמה עני אך בפועל מתקבלת קערית עזת צבע ומפתיעה בעומק טעמיה. השימוש ברכז עגבניות איננו נפוץ במטבח שלי, לרוב אעדיף עגבניות טריות, אך במטבח הטורקי רכז עגבניות הוא מרכיב מאוד שכיח שמיוצר בקנה מידה קטן ובשיטות מסורתיות של בישול וצמצום ללא תוספת חומרים משמרים, וטעמיו טעמי עגבניה מרוכזים, עמוקים וארומטיים. בהעדר מוצר דומה אצלנו אני ממליצה להשתמש ברכז עגבניות אורגני או זבה המיובא מאיטליה בשפופרת מתכתית – הם טבעיים יותר ועם פחות טעמי לוואי מתכתיים.

 

½1 כוסות עדשים כתומות

1 בצל קצוץ קטן

3 כפות חמאה או שמן זית

1 כף אורז גרוס במטחנת תבלינים או בעלי ומכתש

⅓ כוס רכז עגבניות (עדיף אורגני או משפופרת תוצרת איטליה)

1 כפית נענע יבשה

½ כפית אורגנו יבש

½ כפית צ'ילי יבש גרוס (או יותר)

2 כפות רכז רימונים

מלח ים ופלפל שחור גרוס טרי

8 כוסות מים

פלחי לימון וצ'ילי יבש להגשה

 

בסיר גדול מחממים שמן או חמאה. מוסיפים בצל ומטגנים עד שמתחיל להזהיב. מוסיפים עדשים, תבלינים ואורז גרוס ומערבבים. מוסיפים רכז רימונים ועגבניות ומערבבים. מוסיפים מים, מערבבים, מכסים ומביאים לרתיחה. מנמיכים להבה ומבשלים חצי שעה ברתיחה מתונה, כשהמכסה של הסיר נשאר מעט פתוח. אוכלים בתוספת סחיטת לימון וצ'ילי.

 

דאל נוסח ראג'אסטן

דאל הוא נזיד הודי רב וריאציות. זו שלפניכם חריפה, מתובלת ומשלבת גם ירקות ועלים טריים. עלי קארי טריים אפשר להזמין מהאתר של עלה-עלה או מפארמה קולטורה במושב בני ציון, או לקנות אצל שלמה אברבנאל בשוק שישי בבוקר בנמל תל אביב. לפעמים אפשר להשיג מהם בדוכנים האסיאתיים בשוק הכרמל, במכולות ההודיות בשוק רמלה או בתחנה המרכזית החדשה. אם הצלחתם למצוא אותם, כדאי לקנות כמות ולשמור במקפיא לשימוש עתידי. אם לא הצלחתם למצוא אפשר גם בלעדיהם, אם כי טעמם מוסיף רבות לתבשיל.

 

לדאל:

1 כוס עדשים כתומות

½  כפית כורכום טחון

½  כפית אבקת צ'ילי

1 כפית זרעי כוסברה טחונים

מלח ים

4 כוסות מים

3 כפות שמן צמחי שאינו שמן זית

2 כפיות זרעי כמון שלמים

עלים מ-2 ענפי קארי (אם יש)

6 שיני שום מקולפות וכתושות גס

1 בצל סגול קצוץ גס

3 עגבניות לא גדולות קצוצות גס עם הקליפות

1 פלפל ירוק חריף קרוע לנתחים גסים

ליים או לימון להגשה

שמים את העדשים בסיר, מוסיפים מים, מביאים לרתיחה ומבשלים 15-10 דקות, עד שהעדשים רכות. מוסיפים שום ומערבבים. מועכים את הדאל בעזרת מועך פירה או סיבוב מהיר של מטרפה ידנית בסיר, עד שמתקבלת תערובת נוזלית גסה וגושית.

יוצקים את השמן לתוך סיר שיוכל להכיל את התבשיל כולו. כשהשמן חם מוסיפים עלי קארי וזרעי כמון ומטגנים תוך ערבוב. מוסיפים פלפל חריף ובצל ומטגנים. כשהבצל מתחיל להזהיב מוסיפים עגבניות חתוכות ומטגנים תוך ערבוב עד שהעגבניות מתפרקות ונוצר רוטב סמיך. מוסיפים כורכום, אבקת צ'ילי, זרעי כוסברה טחונים ומלח ומערבבים. מוסיפים לסיר את תערובת הדאל, מערבבים וממשיכים לבשל ברתיחה מתונה עד שהדל מסמיך וטעמיו מרוכזים. אוכלים עם אורז לבן.

 

תגובות 13

  1. למי שמחפש עלי קארי – יש במשק בן גל (בוסתן קובי) בגבתון ליד רחובות.

    הדאל ממש מעולה!

  2. עשיתי את מרק העדשים התורכי ואת הדאל. שניהם היו נהדרים. הדאל (בשמן קוקוס) היה ממש ממש מעולה.

  3. אשמח לקבל פוסטים למייל בכל פעם שיתפרסמן

  4. אריאלה ין

    אין אין עלייך
    מרק העדשים הטורקי, יאמי
    מייד טוב
    מזכיר לי את הילדות ..😂

  5. המרק מדהים.
    יאמי.

  6. שלום,
    באיזה יין צריך להשתמש? אדום או לבן?

  7. שלום,

    לפסטו פטרוזיליה, אם לא רוצים גבינה (טבעוני), מה ניתן להוסיף?

להגיב

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*