שבוע הפסח, כמו כל אירוע יהודי אחר, מביא עימו שלל דעות וגישות – מחמירות יותר או פחות – בסוגיית מה מותר למאכל ומה אסור, איך מגדירים את גבולות גיזרת החמץ מול הכשר לעלות על שולחן ארוחות החג וימי חול המועד.

לא גדלתי במשפחה דתית ואפילו לא מסורתית, אבל מנהג אי אכילת חמץ בפסח נשמר באדיקות בבית הורי כמו גם בבית סבא וסבתא. כיאה לעדות אשכנז הבלתי מתפשרות, אם בוחרים לכבד את מנהגי החג יש ללכת עם הכבוד עד הסוף ולפסול לא רק מאכלים עתירי קמחים שתפחו או תססו אלא גם קטניות, אורז, מיני משקאות מבוססי דגנים ועוד. על הדרת הנ"ל מהתפריט המשפחתי הקפידו הקפדה יתרה כל עוד הארוחות התקיימו בבית פנימה. ארוחות מחוץ לבית היו עניין אחר לגמרי, ואם מרחיקים עד יפו למשל, הרי שגם ניגוב חומוס נחשב כשל"פ בהחלט.

בעדות המזרח בחרו מראש בהלכות חג מתונות יותר ובחלקן מותרים לאכילה גם אורז ומיני קטניות. אם אתם נמנים עם המקלים אוכלי הקטניות, תשמחו להוסיף לרשימת מאכלי החג את הפאנל הסיציליאני – חטיף ממכר וקל להכנה מקמח חומוס ומים בלבד. גיוון ראוי למציות מטוגנות וליווי מוצלח לכוסית משקה. כשר לפסח כמובן.

חג אביב שמח, שקט ונעים. נתראה בצידו השני.

 

 

חטיפי פאנל סיצליאני מקמח חומוס

½2 כוסות (300 גרם) קמח חומוס

3 כוסות מים קרים

מלח ים

פלפל שחור גרוס טרי

שמן לטיגון עמוק (שמן זית מעורב עם שמן צמחי ניטרלי בטעמו)

 

בסיר לא גדול מערבבים את כל החומרים מלבד שמן לטיגון. טורפים בעזרת מטרפה עד שמתקבלת תערובת נוזלית נטולת גושים.

מעל להבה בינונית מבשלים את תערובת הפאנל תוך כדי ערבוב בלתי פוסק עד שהיא מתחילה להסמיך. עם ההסמכה מנמיכים להבה, שלא תישרף תחתית הסיר, ממשיכים לבשל תוך ערבוב כמה דקות נוספות, עד שהתערובת מתחילה להיפרד מדופן הסיר.

במהירות רבה משטחים את התערובת על גבי 4-3 צלחות שטוחות, בשכבה דקה יחסית ואחידה ככל האפשר. מניחים לתערובת להתקרר ולנוח 30-20 דקות.

בעזרת סכין חדה משחררים בעדינות את השוליים החיצוניים של בצק החומוס מהצלחת. הבצק אמור להתקלף בקלות. אם קשה להפרידו, הניחו לו להתקשות ולהתייבש במשך כמה דקות נוספות.

מעבירים כל עיגול בצק אל משטח עבודה. בעזרת סכין חדה חותכים אותו ל-16 משולשים שווים בגודלם.

בסיר לא גדול מחממים שמן לטיגון עמוק. זורקים בעדינות את משולשי החומוס אל תוך השמן החם ומטגנים אותם עד הזהבה משני הצדדים.  מוציאים למסננת מרופדת בנייר סופג או מניחים על גבי רשת לקירור מאפים.

אוכלים חם או פושר, עם או בלי מתבל עגבניות (מתכון בהמשך), העיקר שיהיו פריכים.

 

סלסת עגבניות מתובלת לטבילת חטיפי פאנל

2 עגבניות בשלות מגוררות בפומפיה דקה

1 פלפל ירוק חריף קצוץ קטן

חופו עלי זעתר טריים קצוצים גס

מלח ים

שמן זית בנדיבות

 

בקערה מערבבים את כל חומרי הסלסה. מגישים לצד משולשי הפאנל.

תגובות 3

  1. תודה על המתכון של המטבל עגבניות שהוא בדיוק מה שחיפשתי בזמן האחרון. המאכל נראה נפלא. לא אנסה כי לא יכולה לאכול דברים מטוגנים בשמן עמוק ואין לי את החמלה להכין לאחרים את מה שלי אסור לאכול.
    בזמן האחרון אני מכינה המון את מרקי העדשים הכתומים שלך ומתמוגגת.

  2. נראה נפלא. יש מתכון ללא טיגון? אפשר לאפות? לבשל בסיר עם מים?
    תודה

    • לבשל במים לא יעבוד. אפשר לנסות למרוח בשמן זית משני הצדדים ולאפות בחום גבוה. אין לי מושג איך יצא, בטח לא באותה הפריכות אבל אולי יהיה מוצלח. ספרי אם מנסה

להגיב

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*