ירקות נצלים על גריל לוהט ומעשן הם מראה מרהיב, מלא הבטחה לעתיד עז טעם וצבע. יש שיזרקו אותם על רשת הברזל באופן אגבי, בזמן שהם מתכננים אילו נתחי בשר לצלות ראשונים, כי אם כבר הבערנו אז למה לא. מבחינתי הם שמחה גדולה בפני עצמם, מוגשים כמו שהם, אחרי צריבה ראויה, זילוף נדיב של שמן זית ותו לא, או קצוצים ומתובלים לכדי סלט חם או קר, כזה שהצפון אפריקאים קוראים לו בשם הכולל משוויה.

כמה ימי זיכרון מדכדכים לפנינו ואחריהם חג המנגל הלאומי, שהוא רק מבוא לחג האירוויזיון שאיכשהו צמח לממדים של פסטיבל ארוך ובינלאומי, שניהם צפויים לעלות בענני עשן קולקטיביים. אם אי אפשר לנצח אותו מוטב כנראה להצטרף לחגיגה. הכינו את הגחלים, את הירקות ואת קרשי החיתוך. הניפו את הסכינים שהיטבתם להשחיז וצאו לדרך קצרה של קיצוץ, תיבול ועירבוב.

 

משוויה תוניסאית קלאסית

פלפלים חריפים ומתוקים מתערבבים תוך קיצוץ בסכין ומזיגה נדיבה של שמן זית. הממרח שמתבל את הפריקסה התוניסאי, נפלא לצד בשר או דגים צלויים וגם בערימה על פרוסת חלה טריה עם זילוף של טחינה סמיכה.

 

2 פלפלי שושקה טריים ובשרניים

6 פלפלים ירוקים חריפים (או יותר)

1 שן שום מגוררת

מלח ים

שמן זית בנדיבות

 

על גריל חם צולים פלפלי שושקה ופלפלים חריפים, עד שקליפתם משחירה משני הצדדים. מניחים לפלפלים להתקרר, מקלפים אותם ומנקים מגרעינים. מניחים את הפלפלים על גבי קרש חיתוך וקוצצים בעזרת סכין גדולה וחדה קיצוץ דק ואחיד ככל האפשר. מוסיפים שום, מלח ושמן זית ומערבבים היטב. טועמים ומתקנים תיבול אם צריך.

 

סלט חצילים ופלפלים רומני

במטבח של סבתא הוא נקרא סלט חמוץ ושמש מרכיב חובה בכל ארוחה וגם ביניהן. אני אוהבת אותו מתובל בנגיעת חומץ עדינה, המתכון המקורי נדיב יותר בחמיצות. הרגישו חופשי לבחור בעצמכם.

 

2-3 חצילים לא גדולים, טריים ומבריקים

2 פלפלי שושקה בשרניים

2 שיני שום מגוררות

1-2 כפות חומץ תפוחים (או יותר, על פי הטעם)

מלח ים

שמן זית בנדיבות

 

על גריל חם צולים חצילים ופלפלי שושקה עד שקליפתם משחירה משני הצדדים. את החצילים חשוב להניח על רשת הגריל כשהיא לוהטת על מנת שיקבלו מיד מכת חום וקליפתם תתקשה ותתפחם ולא תהפוך סמרטוטית. מורידים את הירקות הצלויים מהגריל, מניחים להם להתקרר ומקלפים אותם. מנקים את הפלפלים מגרעינים. מניחים את בשרם החשוף של החצילים במסננת ומניחים להם להגיר נוזלים במשך 20-30 דקות.

מניחים את הירקות על גבי קרש חיתוך וקוצצים בעזרת סכין גדולה וחדה קיצוץ דק ואחיד ככל האפשר. מוסיפים שום, חומץ, מלח ושמן זית ומערבבים היטב. טועמים ומתקנים תיבול אם צריך.

 

משוויה בצלים ועגבניות

3 בצלים לא גדולים בקליפתם

5 עגבניות אדומות ובשלות

2 פלפלים ירוקים חריפים

6 שיני שום בקליפתם

מלח ים

שמן זית בנדיבות

 

על גריל חם צולים את הירקות עד שקליפתם משחירה מכל הצדדים. הבצלים צריכים להיות רכים מאוד וצלייתם ממושכת מזו של שאר הירקות – כ-30 דקות, תלוי בגודלם. עוטפים את שיני השום ביריעת נייר כסף ומניחים על הגריל החם עם שאר הירקות. צולים אותן עטופות 25-30 דקות. הופכים באמצע הצלייה.

מקלפים את העגבניות וקורעים את בשרם לנתחים גסים בעזרת הידיים. מקלפים את הפלפלים, מנקים מגרעינים וקורעים לרצועות. מפרקים את הבצלים לגלדים. פותחים את חבילת שיני השום וסוחטים את המשחה הכלואה בתוך קליפתן בקערה מניחים את נתחי הירקות ומשחת השום. מוסיפים מלח ושמן זית ומערבבים. טועמים ומתקנים תיבול אם צריך.

 

משוויה אפרסקים צהובים

אפרסק צהוב מקבל בצליה חיזוק חמיצות, טעם וצבע. חריפות הפלפלים ומתיקות הדבש סוגרים קשת טעמים מרעננת ומפתיעה.

 

4 אפרסקים צהובים בשלים אך לא מאד רכים

2 פלפלים ירוקים חריפים

1 שן שום קטנה מגוררת

עלים טריים מענף טימין או מיורם

½ כפית דבש

מלח ים

שמן זית בנדיבות

 

על גריל חם צולים אפרסקים ופלפלים עד שקליפתם משחירה משני הצדדים ובשרם של האפרסקים רך וניתן לפירוק בעזרת הידיים. מניחים להם להתקרר. מקלפים את הפלפלים, מנקים אותם מגרעינים וקורעים אותם לנתחים. מקלפים את האפרסקים וקורעים אותם לנתחים.

בקערה מערבבים פלפלים חריפים, אפרסקים, עלי טימין או מיורם, שום, דבש, מלח ושמן זית. טועמים ומתקנים תיבול אם צריך.

 

תגובות 2

  1. מ ה מ ם ! גם אצלנו אוכלים משווייה תוניסאית, טעים גם פשוט לערבב מה שיש – חצילים עגבניות פלפלים בצלים ושום.. הכל הולך. האפרסקים מסקרן! ינוסה בקרוב 🙂

להגיב

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*