חגים הם עניין מוגזם. מתכוננים אליהם, מחפשים מתכונים, מרכיבים תפריטים, עורכים קניות מכל הבא ליד ועוד קצת, שחלילה לא יחסר. עורכים שולחנות עטויי מפות, מרוצפים בכלים נאים השמורים לארוחות מיוחדות. מוזגים יין בכוסות גבוהות, דקות רגל. מתלבשים חגיגי, מתרגשים, אולי נלחצים קצת מגודל האירוע.

לא חשוב כמה מנות תיכננו, כמה סירים העמדנו, כמה ירקות קצצנו ותיבלנו – כל שולחן חג מוכרח להתהדר בצלחת גדולה עליה מונחת לתפארת ערימת סלט ירוק פריך, רענן, חמצמץ ומתקתק במידה, שילווה נאמנה את מנות הבשר, הדגים ושאר מטעמי החג. המוגזמים.

לא פעם הזכרתי את חיבתי לסלט ירוק: שלל עלים לבחירה ביניהם משובצות פרוסות מתפצחות של פרי או ירק עונתי, חופן שקדים או פיצוחים קלויים אחרים, גלדים של בצל ופרוסות פלפל חריף שיעירו את הפה מדי כמה נגיסות ורוטב נוכח אך לא תוקפני שיעטוף וישזור את כל אלה יחד.

לאחרונה נולד לי סלט כזה שמאגד בתוכו חסות פריכות, מלפפוני קיץ בשיא עונתם, טבעות בצל ופלפל חריף, עלי נענע שמביאים עימם קרירות נעימה וחצאי ענבים סגולים, מוצקים ומתוקים מאוד. סחיטת ליים, זילוף של שמן זית ולשולחן. מעכשיו ועד סוף ימי החג-שישי-שבת-חג וחוזר חלילה הוא אתכם, תרגישו חופשי לאזרח אותו על שולחנכם כמו שהוא, או להוסיף לו ככל העולה בדמיונכם. העקר שיהיה חג שמח.

 

 

סלט ירוקים וענבים לחג

2 ראשי חסה ערבית נקיים מעלים חיצוניים, חתוכים לרוחב לסרטים בעובי 1 ס"מ

חופן נדיב עלי נענע מופרדים מגבעוליהם

2 מלפפונים לא גדולים, טריים ומוצקים מאוד, פרוסים דק באלכסון

1 פלפל חריף (או יותר, או פחות) פרוס באלכסון לפרוסות דקות

2 כוסות ענבים סגולים מוצקים, מופרדים מן האשכול וחצויים באלכסון

1 בצל סגול פרוס לטבעות דקות

גרידה מלימון או ליים שלם

מיץ מלימון או ליים שלם (או יותר, או פחות, לפי דרגת החמיצות הרצויה)

מלח ים

שמן זית בנדיבות

 

בקערה גדולה מערבבים את כל מרכיבי הסלט.

יוצקים מעליהם מיץ לימון או ליים ושמן זית, ממליחים ומערבבים בעדינות עד לכיסוי אחיד של הירקות ברוטב.

עורמים את הסלט על גבי צלחת הגשה גדולה ומניחים במרכז השולחן.

אפשר לחתוך ולהכין את כל מרכיבי הסלט כמה שעות מראש, לכסות את הקערה ולשמור במקרר שלא ייבלו. ברגע האחרון, לפני ההגשה לשולחן, מוסיפים מיץ לימון או ליים, מלח ושמן ומערבבים. אם מתבלים לפני זמן ההגשה הסלט קמל והופך מסמורטט ונטול פריכות.

תגובות 4

  1. הכנתי לערב החג, קל, טעים ומרענן. תודה ושנה טובה

  2. נשמע פריך ומרעננן.
    ניסיתי בשבת חסה ערבית פרוסות מלפפונים עגבניות קדש ברנע המתוקות להפליא עם ענבים ירוקים צימוקים חומים וירוקים צנוברים קלויים בצל סגול ברוטב חום… (סילן בלסמי שמן זית מלח). גם חביב ופריך

להגיב

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*