בחלומי אני איכרה עתירת ידע המבוסס על שנים של ניסיון, בעלים של חלקת אדמה גדולה ופוריה.

מה חלקת אדמה? חווה חקלאית. עם בוסתן של עצי פרי באים בימים, ערוגות של ירקות שנקטפים מדי בוקר ונישאים ישירות אל משטחי העבודה במטבח. בין העצים ושורות הצמחים מסתובבות תרנגולות חופש זקופות כרבולת וחדות מקור, צמד עיזים מלחכות עשב וכשאיש אינו משגיח מנכסות לעצמן מלפפון או קישוא מזדמנים. מדי בוקר אני מקדימה לצאת לגינה, לפני תחילתו של החום הגדול, סל גדול תלוי על זרועי, מזמרה בכף ידי. בודקת מי הבשיל, מי פורח ובאילו עלים אפשר לתגבר טעמים. קוטפת מכל הבא ליד, רוקמת בדמיוני מיני מעדנים שאוכל להתקין מהשלל שלוקט זה עתה.

חזרה למציאות. 30 מעלות בצל, השמיים סגורים, מועקות היומיום אין להן סוף, החצר התל אביבית הקטנטנה שלי משוועת להקלה בעומס החום ולמטר גשמי ברכה שישטוף מעליה את אבק הקיץ וצריבות השמש. בגינת הירק שעל גג החנייה מתקשים שיחי הירקות לשרוד בכבוד. המלפפונים והפאקוסים שווקו זה מכבר, העגבניות מתייבשות לאיטן, גם החצילים מראים סימני עייפות. את משוכות ההדליה עוטפים ענפים משתרגים של לוביה תאילנדית ארוכת תרמילים ירוקים פריכים.

 

היא באה מארצות רחוקות וחמות מזו שלנו, הקיץ הישראלי לא יכול לה ולפירותיה הנגיסים אותם נעים וטעים לכרסם כמו שהם, ישר מהשיח, ללא בישול או הקפצה. מדי יום אני אוספת מהם חופן נכבד, מאדה, מקפיצה, קוצצת לסלט או מוסיפה לקארי. יום אחד, לגמרי במקרה וללא תיכנון מוקדם, צירפתי אותם קצוצים למקטעים אל מחבת של בשר מוקפץ עד השחמה. קצת תיבול, קצת בישול, קצת צלייה לחיזוק ואיחוד טעמים, פרוסות או נתחים של תפוח אדמה מזן צהוב מתוק והנה ראגו קיצי שהוגדר על ידי בני הבית כמאכל הנחשק של העונה.

 

ראגו בשר ולוביה עם תפוחי אדמה צלויים

לתפוחי האדמה:

2 תפוחי אדמה גדולים, מקולפים וחתוכים לפרוסות דקיקות

שמו זית לזילוף

מלח ים

 

לראגו:

½ קילו בשר בקר שמן, טחון גס

½ קילו לוביה תאילנדית קטומת קצוות וחתוכה למקטעים של ½1 ס"מ (אם אין אפשר להחליף בשעועית ירוקה טרייה)

1 שן שום מגוררת

3 עגבניות בשלות מגוררות בפומפיה

3 כפות שמן זית + עוד קצת לזילוף

3 כפות רכז רימונים

1 כף דיבס ענבים (אם אין אפשר להוסיף קורט סוכר או לוותר)

2 כפות ערק

קורט צ'ילי יבש גרוס (או יותר אם אוהבים חריפות)

פלפל שחור גרוס טרי

מלח ים

 

 

מכינים תפוחי אדמה:

מחממים תבנית לחום גבוה ביותר במצב טורבו.

בוחרים תבנית עגולה שתכיל את התבשיל כולו.

מזלפים שמן זית על פני התבנית.

מסדרים את פרוסות תפוחי האדמה בשתי שכבות צפופות ונטולות מרווחים. ממליחים ומזלפים עוד מעט שמן זית.

צולים בתנור 10 דקות או עד שתפוחי האדמה מתרככים ומשחימים.

מוציאים ומניחים בצד.

 

מכינים ראגו:

מחממים שמן זית במחבת רחבה מעל להבה חזקה ביותר. מוסיפים בשר ומשחימים היטב מכל הצדדים. מוסיפים שום, מלח, פלפל, צ'ילי ולוביה קצוצה. מטגנים את התערובת תוך ערבוב מדי פעם עד שהלוביה מתרככת.

מוסיפים עגבניות ומערבבים. מוסיפים ערק, רכז רימונים ודיבס או סוכר ומערבבים. מבשלים עד שהעגבניות הופכות לרוטב והתבשיל כולו מסמיך, בערך 10 דקות. היזהרו מאידוי מוחלט של הנוזלים, יש להם חלק חשוב בשלב הסופי של הצלייה בתנור.

 

מכינים את התבשיל הסופי:

יוצקים את תבשיל הבשר והלוביה מעל תפוחי האדמה הצלויים. משטחים בתבנית לגובה אחיד ומהדקים בעזרת כף. מחזירים את התבנית לתנור החם וצולים 10-5 דקות או עד שהתבשיל משחים. אוכלים חם.

 

 

 

תגובה אחת

  1. נראה נהדר… תוהה אם אפשר להחליף את הבשר בעדשים או משהו (ברור שלא יצא אותו דבר אך אני צמחונית:)),
    מה דעתך?

להגיב

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*