כל שנה לקראת החגים מתמלאים עצי הדקל באשכולות כבדים וצבעוניים של תמרים. חלקם אדומים, חלקם כתומים, צהובים או ירוקים. קשים ועושים תחושת יובש בפה למי שנתקף אומץ ומחליט לנגוס בהם. הם כל כך יפים ומפתים שקשה לסרב להם וקשה להאמין שיאכזבו בטעמם.

יש מי שיקחו את תמרי הבוסר ויאכסנו אותם יום-יומיים במקפיא. כשייצאו משם יהיו רכים ואפשר יהיה להכניע אותם בביס אחד. בעיני הם משאירים את נשמתם במקפיא ונחלצים ממנו רופסים ומסכנים.

בעלי הסבלנות, שיניחו לאשכול התמרים לקשט להם בהדרו הרב את הבית במשך כמה ימים ארוכים, יזכו לראות את הפירות משחימים לאיטם. מתרככים התרככות טבעית שאין בה כלום מן הכניעה והופכים לדבש המתוק והמענג הזה של ארץ זבת חלב.

תמרים שזכו להבשלה טבעית על הענף מזכירים לי חופשות רחוקות בסיני. כל שנה בחגים, כשהלימודים באוניברסיטה עוד לא התחילו אבל החום של הקיץ כבר נמצא בדעיכה, היינו מדרימים אל ההרים והוואדיות העוצמתיים של המדבר המופלא הזה שאין שני לו ולא יהיה. ימים של צעידה קסומה בנופים עוצרי נשימה ושקט מעורר שלווה והשראה, כשפתאום, באמצע החום, מופיע באופק נווה מדבר. מחפשים את הצל שמתחת לדקלים העצומים, את המים שאולי נשארו בבאר ומוצאים את הגושים החומים, המאורכים, הרכים והמתוקים – פירות התמר שהבשילו באין מפריע ונשרו מהעץ מוכנים לאכילה ונושאים ברכה לבעלי המזל שזכו להביא אותם אל פיהם ולהמיסם על לשונם.

 

עוף צלוי בסילאן תמרים

סילאן טוב הוא למעשה תרכיז תמרים שאין בו אלא תמרים. הוא טוב למתוקים וגם לאוכל ואפשר להשתמש בו כממתיק טבעי כמעט בכל דבר. חפשו את צנצנות הסילאן האורגני, שהוא בעיני הטעים מכולם ונסו לצלות איתו עוף בתנור: פשוט, מהיר, שחום ומתקתק. מנה מצוינת לסעודות החג הרבות וגם ליום חול. הצלחה מובטחת בקרב ילדים, גם הבררנים שבהם.

10 שוקיים של עוף (או ירכיים או 2 עופות שלמים או 4 עופות קטנטנים)

1 ק"ג תפוחי אדמה קטנים חצויים עם הקליפה (או כמה שנכנסים בתבנית)

2 בצלים גדולים מקולפים וחתוכים לפלחים

למישרה:

1/2 כוס סילאן תמרים (עדיף אורגני)

1/4 כוס שמן זית

1 כפית מלח גס

קורט פלפל שחור גרוס טרי

2 כפות יין לבן

מחממים תנור ל-200 מעלות.

בקערה גדולה מערבבים את העופות או חלקיהם עם הבצל. מוסיפים את חומרי המישרה ומערבבים לכיסוי אחיד של העוף.

מסדרים את העוף והבצל בתבנית. יוצקים עליהם את שאריות המישרה שנותרו בקערה. מפזרים את תפוחי האדמה החצויים. מזלפים מעט שמן זית על תפוחי האדמה.

מכניסים את התבנית לתנור בחלקו התחתון וצולים במשך שעה ורבע לפחות (קצת יותר לעופות גדולים שלמים) עד שהעוף שחום, מבריק ורך מאוד ותפוחי האדמה גם הם צלויים כראוי. מדי פעם אפשר וכדאי להשקות את העוף ברוטב שמבעבע בתבנית. אם העוף ממהר להשחים אפשר להפוך אותו באמצע הצליה ולהפוך בחזרה לקראת סופה להשלמת ההשחמה. אפשר גם לכסות את העוף ביריעת נייר כסף למשך חלק מהצליה.

מגישים חם ונמנעים מחימום חוזר שיהפוך את העוף מקריספי לסמרטוטי ולא אטרקטיבי להגשה ולאכילה.


 

סלט אורז בר עם תמרים ודלעת

אורז בר הוא אורז שחור שנקרא גם אורז פרא. הוא יפה וטעים, יש לו ריח שמזכיר לי תה משובח והוא שומר על נגיסות חיננית גם בבישול ארוך יחסית. צריך לבשל אותו ביותר מים מאורז רגיל ולסנן בסוף התהליך.

את הרעיון לשדך אורז שחור עם תמרים קבלתי מנטע חברתי היצירתית, שראתה מיד את הפוטנציאל שמקורו בדמיון במראה בין גוף התמר המאורך והשחום לבין גרגירי האורז ובניגוד הגדול בטעמים ובמרקמים של השניים. קוביות דלעת וטבעות בצל ירוק יוסיפו ססגוניות לתערובת השחומה.

1 כוס אורז בר שחור (נקרא גם אורז פראי)

4 כוסות מים

8 תמרים גדולים מסוג מג'הול

1 דלורית (או 1/2 דלעת יפנית או 1/2 ק"ג דלעת רגילה ללא קליפה)

2 בצלים ירוקים פרוסים דק (רק החלק הירוק)

1 כף חומץ תפוחים (או חומץ לבן אחר)

קורט מלח גס

2 כפות שמן זית + מעט לזילוף על הדלעת

טחינה לזילוף בזמן ההגשה

מכינים את האורז:

מרתיחים את המים בסיר בינוני. מוסיפים את האורז ומבשלים מכוסה 40-45 דקות, עד שהאורז מתרכך (אבל עדיין שומר על נגיסות) והגרעין הלבן שלו מציץ מתוכו. מסננים את האורז המבושל מהמים ושוטפים במים קרים לצינון. פורסים את האורז לייבוש על מגבת מטבח נקיה או נייר סופג.

מכינים את הדלעת:

מחממים תנור לחום מקסימלי. מקלפים ומגלענים את הדלעת וחותכים אותה לקוביות לא גדולות. מסדרים את קוביות הדלעת בתבנית מרופדת בנייר אפיה. מזלפים שמן זית וצולים בתנור החם במשך 10 דקות או עד שהדלעת מתרככת אבל לא מתפרקת. מוציאים מהתנור ומקררים.

מכינים את הסלט:

מגלענים את התמרים וחותכים כל תמר ל-8 חתיכות.

בקערה גדולה מערבבים בעדינות, עדיף בעזרת הידיים, אורז, קוביות דלעות ותמרים חתוכים. מוסיפים בצל ירוק, שמן זית, חומץ ומלח ומערבבים שוב. מגישים עם כף של טחינה איכותית, סמיכה יחסית ומתובלת במעט לימון ומלח בלבד (אפשר גם בלי הטחינה אבל היא מוסיפה המון).

עוד מתכונים עם תמרים תוכלו למצוא פה:

 

עוגיות מקרוד תוניסאיות מסולת ותמרים

כדורי שוקולד-תמרים בלי קמח ובלי אפיה

תגובות 3

  1. שאלה: נראה לי ש10 שוקיים אינן שקולות

    ל 2 עופות שלמים??? אני טועה או שיש צורך לשנות כמויות? תודה ושנה טובה

  2. כמויות

    מכיוון שמדובר במשרה שהופך לרוטב הרי שהוא מכסה שטח פנים של העופות ומבחינה זו אין הבדל גדול בין 10 שוקיים לשני עופות גדולים. גם 12 או 14 שוקיים יעבדו על אותן כמויות. חשוב שהמשרה יצפה את העוף ואח"כ ממילא יצטבר כרוטב בתבנית. בקיצור לכי על הכמויות כמו שהן. בהצלחה וחג שמח

  3. מדהימה!!!

    אין עלייך…

    גאונה! ותבואי לבקר אותנו באירוע… פה עד שבת בלילה..

    אחרת מאוד אכעס 🙁

    נשיקות

להגיב

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*