עונת המשמש בשיאה. המוני פירות קטנים בוהקים בכתום, סמוקי לחיים מנומשות, מפיצים ניחוח שאין לטעות בו. אני מתאווה אליהם, כמהה לנעוץ שיניים בבשרם, למלא פי מתיקות מבושמת מלווה חמיצות עדינה. אם זכיתי לשים ידי על משמשים מושלמים במרקם ובטעם אני קונה מהם מלוא הסל, אוכלת בעונג שאינו יודע שובע. אם לא אחביא כמה קופסאות במרחק ניכר ממני, אחזור הביתה כשרק גוגואים  על מושב הנוסע.

קשה לזהות על פי מראה עיניים בלבד אם המשמשים טעימים או לא. לעיתים קרובות הם נראים נפלא אך מאכזבים מאוד בטעמם. מרקמם קמחי, בשרם בוסרי וחמוץ, חסרה להם ארומה. כמה ימים בקערה על השיש במטבח עשויים להיטיב עימם ולהביאם לכדי בשלות טעימה. חום המחבת או התנור, איבוק קל בסוכר – וגם אחרון המשמשים המאכזבים יתרצה, יתרכך ויזכה לחיזוק טעמים.

אם נתקלתם במשמשים שאינם בשלים דיים או לוקים בחמיצות יתרה תוכלו לשלבם בשלל סלטים או מנות קיציות אחרות שאינן דורשות בישול או צלייה. הנה שתיים כאלה: גספאצ'ו משמשים ועגבניות שרי צהובות או סלט אסייתי מעלים ירוקים ופרוסות משמשים, עם או בלי נתחי בשר צלויים במחבת.

 

גספאצ'ו משמשים ועגבניות שרי צהובות (5-4 מנות)

גספאצ'ו (מין מרק/משקה קרמי סמיך וצונן שאיננו עובר בישול) הוא יופי של ריענון לשבור איתו את חומו של יום קיץ לוהט. באופן מסורתי הוא עשוי מעגבניות ושאר ירקות אבל זה לגמרי נתון לפרשנות. אני בחרתי להכין את הגספאצ'ו שלי ממשמשים חצי בשלים ועגבניות שרי צהובות או כתומות. טחינה מהירה בבלנדר או במעבד מזון והגספאצ'ו מוכן. מים קרים, קוביות קרח ולא מעט שמן זית יהפכו אותו צונן, חלק וקרמי, נעים ללגימה (אל תחסכו בשמן. החיבור שלו עם המים ונוזלי הפרי יוצרים אמולסיה שמעניקה לגספאצ'ו את המרקם הרצוי). אפשר לחתוך לתוכו ירקות או לקצוץ עלי תיבול ירוקים, פרוסות של צ'ילי, קרוטונים שקליתם מלחם ישן, או ללגום ממנו כמו שהוא, עם זילוף נדיב של שמן זית וזהו.

 

½ קילו משמשים בשלים אך מוצקים, חצויים ומגולענים

350 גרם עגבניות שרי צהובות או כתומות

1 צ'ילי צהוב או כתום, נקי מגבעול וגרעינים (או יותר, או פחות, תלוי במידת החריפות הרצויה)

1 כוס מים קרים מאוד

1 כוס שמן זית + עוד קצת לזילוף

1 כף חומץ שרי (או חומץ אחר לבחירתכם)

מלח ים

בצל ירוק פרוס דק להגשה

צ'ילי אדום טרי פרוס דק להגשה

קוביות קרח להגשה (לא חובה)

 

במעבד מזון או בבלנדר חזק שמים משמשים, עגבניות, צ'ילי, מים קרים, חומץ ומלח. טוחנים היטב עד שמתקבל נוזל חלק ככל האפשר. תוך כדי עבודת מעבד המזון או הבלנדר מזלפים את השמן בזירזוף עדין עד שנוצרת אמולסיה קרמית חלקה. טועמים ומתקנים תיבול.

מעבירים את הגספאצ'ו דרך מסננת דקה. נפטרים משאריות הקליפות והגרעינים ומוזגים לצלוחיות הגשה (אפשר להוסיף קוביות קרח אם רוצים) מפזרים למעלה בצל ירוק ופרוסות צ'ילי, מזלפים שמן זית ואוכלים.

לחילופין אפשר למזוג את הגספאצ'ו לקנקן עם קוביות קרח או לשמור במקרר ולמזוג לכוס כשמתחשק.

 

 

סלט אסייתי עם משמשים, עלים ירוקים ונתחי בשר צרובים

300-250  גרם בשר בקר לא שמן בשני נתחים שעוביים כ-2 ס"מ כל אחד (פילה, סינטה, שייטל, נתח קצבים, דנוור – כולם יתאימו לסלט הזה)

שמן זית לשימון הנתחים

4 משמשים בשלים אך מוצקים מאוד, חצויים, מגולענים ופרוסים דק

1 בצל סגול קטן, פרוס דק

6-5 כוסות דחוסות עלים ירוקים לבחירתכם: כוסברה, נענע, בזיל תאילנדי או רגיל, בצל ירוק, ראו ראם (מנטה ויאטנמית), ארוגולה

 

לרוטב:

4-3 צ'ילי תאילנדי קטן פרוס גס (אפשר להחליף בצ'ילי אדום גדול פרוס דק)

1 שן שום פרוסה דק

קורט מלח ים

¼ כפית סוכר דקלים או סוכר רגיל

4 כפות מיץ ליים (אם אין אפשר לימון)

4 כפות רוטב דגים תאילנדי

 

מחממים מחבת קטנה מעל להבה גדולה ביותר. משמנים קלות את נתחי הבשר וצולים אותם עד השחמה משני צידיהם. זה אמור לקחת 3-2 דקות מכל צד ולא יותר – לבשר בדרגת עשייה מדיום-ריר או מקסימום מדיום.

מוציאים את הבשר ונותנים לו לנוח 10 דקות.

בינתיים מכינים רוטב: בעלי ומכתש שמים צ'ילי, שום, מלח וסוכר דקלים. כותשים היטב עד שמתקבלת משחה גסה. מוסיפים מיץ ליים ורוטב דגים ומערבבים היטב.

פורסים את נתחי הבשר לפרוסות בעובי חצי ס"מ או לנתחים בגודל ביס.

בקערה גדולה מערבבים משמשים, בצל, עלים ירוקים ונתחי בשר. יוצקים עליהם את הרוטב ומערבבים עד כיסוי אחיד. מגישים מיד.

תגובות 5

  1. רונית כפיר

    הכנתי את הגספצ'ו ביום שישי. לי היה טעים מאוד (מאוד!), אבל עשיתי טעות כששמתי כף חומץ תפוחים, שהיה דומיננטי לאללה, והכל יצא חמוץ מידי. האורחים לא נהנו..

    נראה לי שעדיף להגיש אותו באמת בתוך כוסות קטנות עם קרח ולא בצלחות מרק, משהו במרקם החלק והנוזלי שלו פחות הרגיש כמו מרק.

    • חומץ הוא עניין של אהבה-שנאה ועוצמתו משתנה מסוג לסוג ומיצרן ליצרן. אם יש ספק עדיף להוסיף מעט ולאפשר לאנשים להוסיף בעצמם אם חסר

  2. יש אפשרות לטבען את הסלט? (או לצמחן)

להגיב

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*