חומוסים הם מהקטניות החביבות עלי ביותר. קטנים וצהבהבים, צורת אגרוף קפוץ שכובע מחודד לראשו. אני קונה מהם, משרה בהרבה מי ברז ומניחה להם להשתכשך כל הלילה, גומעים עוד ועוד מהאמבט ומשמינים לאיטם. בבוקר יחכו לי על השיש, תפוחי לחיים ומוכנים לבישול ארוך שירכך את ליבם ויהפוך אותם מתמסרים, כמעט משחתיים, אבל עוד לא ממש. עכשיו אפשר להוסיף אותם לתבשילים, להתקין מהם מיני סלטים או לכרסם מהם מתובלים במלח ושמן זית לצד כוסית ערק צונן.

השבוע נולד פה לגמרי במקרה מחבת של חומוסים מבושלים וחברים שנמצאו בהישג יד: עגבניות שרי בשלות מאוד, כמעט בשלות מדי, ועלי תרד טורקי ראשונים לעונה, צבעם ירוק עז והם דקים ומשיים למגע. יחד הם התמזגו לתבשיל מודולרי שיכול בהבזק של רגע לקבל כל מיני צורות וטעמים. אפשר לשדך אותו לפסטה, לאכול עם אורז או קוסקוס, לשבור לתוכו ביצים שיתבשלו עד יציבות חלבון ורכות חלמון נוזלי, לבשל בו קציצות בשר או עוף, להטביע בו נתחי דג ים או טבעות קלמרי, או לדלל במעט נוזלים לכדי מרק סמיך שייטיב לחמם את הגוף והלב אם במקרה יפציע פה חורף.


מחבת מודולרי: תבשיל חומוסים, עגבניות ותרד רב תכליתי

לחומוסים:

2 כוסות חומוסים מזן הדס (הצהובים הקטנטנים), מושרים לילה במים ומסוננים (מדידה אחרי השריה וסינון)

מים

מלח

¼ כפית סודה לשתייה

 

לתבשיל:

4 כפות שמן זית + עוד קצת לזילוף

1 שן שום מגוררת

½ קילו עגבניות שרי לא גדולות, חצויות לרוחבן

4 עגבניות גדולות, בשלות מאוד, חצויות לרוחבן לסחיטה

150-100 גרם עלי תרד תורכי מופרדים מגבעוליהם, שטופים וקרועים ביד לנתחים גדולים (או יותר, או פחות, לפי המקום במחבת)

קורט צ'ילי יבש

מלח ופלפל שחור גרוס טרי

¼ כוס מים

¼ כוס יין לבן (לא חובה, אפשר להחליף בעוד מים)

גרידה מחצי לימון

מכינים חומוסים:

שמים את גרגירי החומוס בסיר. מוסיפים מים כפול מגובה החומוסים בסיר. מוסיפים סודה לשתייה ומערבבים. מביאים לרתיחה, מסירים קצף ומבשלים ברתיחה פעילה, ללא מכסה, במשך שעה או עד שהחומוסים רכים מאוד אבל אינם מתפרקים. מסננים את החומוסים ממי הבישול ושומרים בקערית.

 

מכינים תבשיל:

במחבת שיכולה להכיל את התבשיל כולו  מחממים שמן זית ושום. מטגנים מעט עד שריח שומי עולה מהמחבת. מוסיפים עגבניות שרי ומלח, מערבבים ומבשלים ברתיחה עד שהעגבניות מתחילות להתפרק ולהפוך לרוטב, בערך 10 דקות. מערבבים מדי פעם.

סוחטים לתוך המחבת את העגבניות הגדולות, מוסיפים פלפל שחור וצ'ילי ומערבבים. מבשלים דקה או שתיים. מוסיפים יין לבן ומים, מערבבים, מביאים לרתיחה ומבשלים 3-2 דקות עד שהרוטב מתחבר עם הנוזלים שהתווספו לו.

מוסיפים את החומוסים המבושלים והמסוננים למחבת ומטמיעים אותם בעדינות בתוך רוטב העגבניות מבלי שיתפרקו ויהפכו לעיסה. מבשלים ברתיחה מתונה 3-2 דקות נוספות.

מוסיפים את קרעי התרד לתוך המחבת. מטמיעים גם אותם בעדינות ברוטב ומבשלים עד שהם קמלים לתוכו, 3-2 דקות. טועמים ומתקנים תיבול אם צריך. מוסיפים גרידת לימון וזילוף נדיב של שמן זית על פני המחבת כולה.

עכשיו אפשר להחליט איך מגישים ואוכלים את התבשיל הזה: עם פסטה קצרה, על אורז, שוברים לתוכו כמה ביצים שקשוקה סטייל, אולי כמה קוביות של פטה, מבשלים בתוכו קציצות בשר, נתחי דג, קלמרי או שרימפס. אינסוף גיוונים אפשריים.

עוד דברים טעימים להכין עם חומוסים מבושלים תמצאו פה 

 

 

 

 

להגיב

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*