גרגירי חומוס קטנים, צהבהבים, בעלי חזות טיפתית קפוצת אגרוף, מושרים לילה במי ברז, מבושלים עד רכות מתמסרת, ממלאים את הבית ניחוח מתקתק, כבד ומעורר תיאבון. אני משרה, מבשלת, מסננת, אוכלת מהם חופן ועוד אחד.

עכשיו עומדות בפני לא מעט אופציות לבחירה: לטחון בחברת טחינה ולימון למשחה חלקה שתתגלגל אחר כבוד בקערית שטוחה. להוסיף עגבניות, קצוות פרמזן ועלי פטרוזיליה שיתחברו לנזיד. לערבב עם אורז חם, שקדים קלויים וצימוקים לפילאף שאיננו בשרי. להוסיף לסיר קציצות בשר או דגים או לתבשיל עוף וירקות שילווה קוסקוס בעבודת יד. אני פותחת וסוגרת חלונות דמיוניים עד שמחליטה לשדך להם אריסה ביתית חריפה במידה, עלי מנגולד שנקטפו בערוגת הגינה וצרור רענן של כוסברה קצוצה. בסיר אחד מתבשל לו נזיד מהביל של כל אלה בחברת בשר טלה קצוץ ועגבניות. במחבת מיטגנות קציצות טבעוניות שתוגברו בלימונים כבושים ופלפל ירוק חריף. סלסה טרייה, חדת טעמים מעגבניות ולימונים כבושים, תתרום את חלקה בשני המקרים. חורף בהשראת המגרב.

 

תבשיל חומוס ומנגולד עם בשר ופסטה אורזו

1 בצל גדול קצוץ קטן

3 כפות שמן זית

300 גרם בשר טלה שמן טחון גס

1 כף גדושה אריסה (מתכון לאריסה ביתית תמצאו כאן)

1 כף דבש

1 כוס (250 גרם) עגבניות או עגבניות שרי טחונות

מלח ים ופלפל שחור

½2 כוסות (500 גרם. שקילה או מדידה אחרי השריה ובישול) גרגירי חומוס שהושרו לילה במים, סוננו ובושלו עד רכות עם ½ כפית סודה לשתייה

½ כוס פסטה אורזו (זו שדומה לאורז או פתיתים)

½2 כוסות מים

צרור כוסברה קצוצה גס

5 עלי מנגולד ללא הגבעולים הלבנים העבים, חתוכים לסרטים

 

בסיר רחב ושטוח שיוכל להכיל את התבשיל כולו מחממים שמן זית. מוסיפים בצל ומטגנים עד תחילת הזהבה. מוסיפים בשר, מטגנים תוך עירבוב ופירוק הבשר לפירורים, עד שמחליף צבע ומתחיל להשחים. מוסיפים אריסה, דבש, מלח ופלפל ומערבבים. מוסיפים עגבניות ומערבבים. מבשלים עד שהעגבניות מחליפות צבע, מסמיכות ומתחילות ליצור רוטב. מוסיפים חומוסים, פסטה אורזו ומים. מערבבים ומביאים לרתיחה. מכסים ומבשלים כ-20 דקות ברתיחה מתונה. מוסיפים עלי כוסברה ומערבבים. טועמים ומתקנים תיבול אם צריך. מכסים ומבשלים 10 דקות נוספות. מכבים להבה, מוסיפים עלי מנגולד ומערבבים. מכסים ומניחים לתבשיל לנוח 10-5 דקות. אוכלים חם. אפשר להכין מראש ולחמם, במידה והתבשיל הסמיך יתר על המידה אפשר להוסיף מעט מים רותחים לפני החימום.

 

 

קציצות חומוס, מנגולד ואריסה טבעוניות ונטולות גלוטן

½2 כוסות (500 גרם. שקילה או מדידה אחרי השריה ובישול) גרגירי חומוס שהושרו לילה במים, סוננו ובושלו עד רכות עם ½ כפית סודה לשתייה

1 כף גדושה אריסה

מלח ים (בעדינות, הלימונים הכבושים מלוחים)

½ צרור כוסברה קצוצה גס

1 בצל בינוני קצוץ קטן

6-5 עלי מנגולד ללא הגבעולים הלבנים העבים, קצוצים לסרטים דקים

3 כפות לימונים כבושים קצוצים קטן

½ כוס קמח חומוס

שמן זית לטיגון

מועכים את גרגירי החומוס במועך פירה עד שמתקבלת משחה גסה. מוסיפים את יתר חומרי הקציצות ולשים עד שמתקבלת תערובת אחידה. יוצרים מהתערובת קציצות עגולות ופחוסות. במחבת רחבה מחממים שמן זית (קצת יותר משהייתם משתמשים לטיגון חביתה). מטגנים את הקציצות עד השחמה משני צידיהן. מניחים על נייר סופג. אוכלים חם או קר בחברת סלסת עגבניות ולימונים כבושים (ראו מתכון בהמשך).

 

סלסת עגבניות ולימונים כבושים

2 עגבניות מגי בשלות, אדומות ומוצקות, קצוצות קטן ככל האפשר

2 כפות לימונים כבושים קצוצים דק

3 כפות פלפל ירוק חריף קצוץ דק (או יותר, תלוי במידת החריפות הרצויה)

מלח (אם צריך, הלימונים מלוחים)

שמן זית בנדיבות

 

בקערית מערבבים עגבניות, לימון כבוש, פלפל חריף ומלח אם צריך. מזלפים שמן זית ומערבבים. שומרים במקרר.

 

תגובות 5

  1. Pingback: מחבת מודולרי: תבשיל חומוסים, עגבניות ותרד רב תכליתי - מיכל וקסמן

  2. לקציצות חומוס:
    מה השקילה/ הכמות של גרגירי החומוס לפני השריה ובישול?
    ניתן להישתמש בקמח רגיל או פרורי לחם במקום קמח חומוס, או האם זה ישפיע על הטעם?

    • החומוסים פחות או יותר מכפילים את עצמם אחרי השריה ובישול. היתי מתחילה ב 250-300 גרם גרגירים יבשים זה אמור לעשות את העבודה אם כי מעדיפה תמיד להשרות ולבשל יותר מכפי שדורש המתכון ולעשות איתם עוד דברים או סתם לכרסם עם שמן זית ולימון. לא היתי מחליפה קמח חומוס בפירורי לחם, זה מרקם אחר לגמרי. קמח חומוס נותן טעם ומאחד את התערובת למניעת התפרקות בטיגון. קמח רגיל אמור לעבוד באותו אופן אבל אין לו את הטעם של קמח חומוס. לשיקולך

  3. מיכל שלום, תודה לך על צילומים מעניינים המותרים את הקורא בטעם של עוד.. בכל מתכון אני מחפשת את הטוויסט ותמיד הוא "קורץ" לי . לאחרונה מכינה ריבות .. הפתעת אותי בריבת הגויאבה . אנסה בבוא העת. בינתיים אשמח לקבל מתכון בנושא ריבת חושחש .. שיתפת אותנו במסעותיך בדרך שבה את מגיעה את המוצרים גם החושחשים שקטפו לך חברים שכנים מצאו דרכם אליך והפקת מהם ריבה מתוקה מרירה. האם תוכלי לשתף במתכון ריבת החושחשים שהכנת ?בוודאי הכנת משהו מיוחד. אני הכנתי על פי מרשם המופיע באתר מקו מתכון ערבי .(הפרדה וחיבור ) מחכה לבלוג הבא שלך.

    • תודה דליה, על המילים הטובות.
      לצערי אין לי מתכון כתוב למרקחת חושחשים ומכיוון שלא הכנתי אותה בשנתיים-שלוש האחרונות אני גם לא ממש זוכרת את התהליך, שהוא פחות מובן מאליו מאשר בריבות אחרות, אפילו מהדרים, בגלל המרירות העזה שיש בבשרו ובקליפתו של החושחש. בוודאות היתה יותר מהרתחה אחת ואז בישול בסירופ סוכר ומיץ חושחשים.

להגיב

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*