לרגע אפשר היה לחשוב שהחורף הגיע אל קו הסיום. הפריחה בשדות בשיאה, עצי ההדר שעוד נושאים פירות אחרונים התכסו לא מכבר פריחה בניחוח משכר שתניב את יבולי העונה הבאה, הים כחול מתמיד, ובסיומה של צעידת בוקר לחופו אפשר כמעט להתפתות לטבילה מרעננת במימיו הצלולים. האביב פיזר את אבקת הקסמים שלו ועימה בשורת התחממות כמעט קיצית.

אבל עונות השנה הפכו כידוע להיות עניין נזיל ובלתי צפוי. לקראת כמה ימים של סערת גשמים וקור אין פשוט ומספק מסיר מהביל של נזיד שעועית בעגבניות, עם או בלי נתחי בשר שמתרככים עד התפרקות. הסיר הזה הוא אחד מכוכבי העונה הקרה במטבח שלי, הגיע הזמן לתעד אותו על מנת שיוכל להתאזרח גם אצלכם.

 

נזיד שעועית עם או בלי בשר

½ קילו שעועית לבנה קטנה מושרית לילה במים ומסוננת

1 בצל קטן

1 כרישה קטנה

½ פקעת שומר

1 גזר קטן

½ שורש סלרי לא גדול

1 שורש פטרוזיליה לא גדול

2 עלי דפנה

5-4 עלי מרווה

5-4 ענפי טימין

½ קילו עגבניות בשלות מרוסקות במעבד מזון או מגוררות בפומפיה דקה

¼ כוס רכז עגבניות (עדיף איטלקי בשפופרת)

1 כף דיבס ענבים או דבש

2 כפות רכז רימונים

½ כוס יין לבן

500-300 גרם בשר בקר לבישול ארוך בנתח אחד (לא חובה)

3-2 עצמות מח (לא חובה אבל מוסיף המון)

4-3 כפות שמן זית

מלח ים ופלפל שחור גרוס

קורט צ'ילי יבש (אם אוהבים)

4 כוסות מים (או יותר, על פי גודל הסיר וסמיכותו הרצויה של הנזיד)

מקלפים וחותכים את הירקות, שמים אותם במעבד מזון וטוחנים בפולסים עד שמתקבלת תערובת ירקות קצוצים אך לא מרוסקים. לחלופין אפשר לחתוך את הירקות בסכין לקוביות קטנטנות.

בסיר כבד וגדול, שיוכל להכיל את התבשיל כולו, מחממים שמן זית. אם משתמשים בבשר ובעצמות משחימים אותם בשמן מכל צידיהם ומוציאים לצלחת.

מוסיפים לסיר בו הושחם הבשר את הירקות הקצוצים, עלי דפנה, מרווה וטימין. מטגנים תוך ערבוב מדי פעם עד שהירקות מתחילים להתרכך ולהזדגג. מוסיפים את השעועית המסוננת ומערבבים.

בקערה מערבבים רכז עגבניות, עגבניות, דיבס או דבש, רכז רימונים, יין לבן, צ'ילי ופלפל שחור. מוסיפים לסיר ומערבבים. לא ממליחים בשלב זה, המלח מאט את התרככות השעועית. מערבבים היטב את תכולת הסיר. משקיעים את הבשר והעצמות המושחמים בתוך תערובת השעועית והירקות. מוסיפים מים ומערבבים. מכסים את הסיר ומביאים לרתיחה. מנמיכים להבה ומבשלים ברתיחה מתונה 3 שעות. ממליחים ומבשלים שעה נוספות. בכל שלב שהנזיד מסמיך יותר מהרצוי אפשר להוסיף כוס מים רותחים, כך גם בחימומים חוזרים. אם מכינים נזיד ללא בשר אפשר להסתפק בבישול של שעתיים.

תגובות 10

  1. מה אפשר לשים במקום רכז רימונים?

  2. היי, נראה מושלם! מכינה לשישי….
    שעועית אדומה תופס ?

  3. מעולה! הכנתי את זה ביום ראשון ואכלנו את זה במשך יומיים. השתמשתי בבשר והעצמות שנתנו כלכך הרבה טעם. בסוף הארוחה הכרזתי שזה המתכון הכי אהוב עליי של שעועית לבנה. תודה על מתכון נפלא!

  4. שאלות: במידה ומכינים ללא בשר, כמות השעועית צריכה לגדול? והאם אפשר להשתמש ביין אדום במקום לבן?

    • כמות השעועית לא חייבת לגדול אם מכינים ללא בשר, היחסים עובדים טוב גם בלעדיו. משך הבישול יכול כמובן להתקצר. מבחינת טעמים אין בעיה להחליף את היין הלבן באדום, אני מעדיפה לבן מטעמי צבעוניותו של התבשיל

  5. כיף ללמד ממך על תיבול דרך הירקות.
    הסיר אצלי כבר על האש שעתיים מחכה לשלישית.

    • איזה כיף לשמוע. תודה. תיבול בירקות הוא תיבול מורכב ורב רבדים. הוא כרוך בעבודת קילוף וקיצוץ ורשימת המצרכים במתכון נראית קצת מבהילה אבל מבחינתי אין קיצורי דרך בדרך אל סיר עתיר טעמים. תהני ממנו

  6. מתכון מגניב, מתאים למזג האויר הסגריחרי שבחוץ. מחמם את הבטן וטעים לחך.

להגיב

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*